Home » D:News » Relieful ciudat descoperit sub gheaţa din Antarctica. Pe aceşti munţi apa curge în sus (FOTO)

Publicat: 16.12.2014
O echipă internaţională de cercetători, coordonată de profesorul Timothy Creyts, geofizician la Universitatea Columbia, a obţinut noi date şi imagini cu Munţii Gamburtseve, aflaţi la 4 km adâncime sub calota glaciară din Antarctica.

Cercetătorii au folosit două aeronave speciale, echipate cu radar care poate penetra stratul de gheaţă şi cu mangetometre, pentru a observa relieful ciudat de sub Antarctica.

Aici sunt munţi înalţi de 2.700 metri, care s-ar înălţa şi mai mult dacă nu ar fi presaţi de greutatea uriaşă a calotei glaciare.

Tot aici este o întreagă reţea subterană de lacuri şi râuri.

Reconstituirea reliefului de sub calota glaciară    Reconstituirea reliefului de sub calota glaciară

Totul este ciudat în zona munţilor Gamburtseve. Deşi au o peste 500 de milioane de ani vechime, aceşti munţi par tineri, nefiind atinşi de trecerea anilor, fiind perfect conservaţi de gheaţa care îi acoperă.

Apa care se topeşte curge pe versanţii acestor aceşti munţi, dar nu în jos, ci în sus. Calota glaciară apasă pe apa din lacurile formate în văile munţilor subterani.

Astfel, presiunea împinge apa topită şi gheaţa în sus, împotriva gravitaţiei. Ajunsă pe vârful munţilor, unde este mai rece, apa îngheaţă din nou, protejând astfel de eroziune vârfurile acestora.

Grafica prin care cercetătorii explică de ce apa curge în sus    (Foto: Universitatea Columbia)Grafica prin care cercetătorii explică de ce apa curge în sus

Acest straniu proces geologic are loc aici de peste 34 de milioane de ani, de când s-ar format gheţarii în Antarctica, spune Fausto Ferraccioli, de la British Antarctic Survey, unul din autorii studiului.

Munţii de sub calota glaciară au fost descoperiţi în anul 1958, dar abia recent au putut fi cercetaţi.

Munţii subglaciari Gamburtseve    (Foto: Timothy Creyts)Munţii subglaciari Gamburtseve

Datorită acestui studiu, care a fost publicat în Geophysical Research Letters, cercetătorii au putut afla că în realitate calota glaciară din Antarctica este mai groasă decât credeau iniţial.