Home » D:News » Marea Britanie a autorizat fertilizările in vitro cu ADN prelevat de la trei părinţi

02.05.2015
Deputaţii britanici s-au pronunţat marţi în favoarea unei tehnici de fertilizare in vitro "cu 3 ADN-uri", care permite evitarea transmiterii unor maladii ereditare incurabile, dar care ar fi, potrivit criticilor săi, o primă etapă spre "fabricarea de bebeluşi la comandă", potrivit fr.news.yahoo.com.

După o oră şi jumătate de dezbateri, deputaţii din Camera Comunelor au votat cu 382 de voturi „pentru” şi cu 128 de voturi „împotrivă” în favoarea acestei tehnici de fertilizare in vitro (FIV) cu înlocuire mitocondrială, care deschide calea spre conceperea de bebeluşi pe baza ADN-ului recoltat de la trei persoane – un tată, o mamă şi un donator (de sex feminin).

Marea Britanie a devenit prima ţară din lume care a autorizat o astfel de tehnică, ce deschide drumul spre o premieră medicală, în ciuda controverselor pe care ea le generează, mai ales în rândul mediilor religioase.

În principiu, metoda constă în retragerea din ovulul mamei a mitocondriei, care acţionează ca furnizor de energie în interiorul unei celule, atunci când aceasta conţin afecţiuni ereditare, şi înlocuirea ei cu mitocondria sănătoasă recoltată de la o altă femeie.

ADN-ul mitocondrial este diferit de ADN-ul conţinut în nucleul unei celule şi nu are nicio incidenţă în ceea ce priveşte transmiterea caracterelor genetice precum culoarea ochilor, aspectul fizic şi trăsăturile de personalitate.

În schimb, o mitocondrie defectuoasă poate să genereze afecţiuni cardiace şi hepatice sau maladii precum miopatie şi diabet.

Maladiile mitocondriale afectează aproximativ un copil din 6.500 pe plan mondial.

Niciun consemn de vot nu a fost dat în Camera Comunelor, însă premierul britanic David Cameron a anunţat că urma să voteze în favoarea acestei tehnici, adăugând totuşi că acest lucru nu înseamnă că deputaţii „se joacă de-a Dumnezeu”.

În schimb, deputatul conservator Jacob Rees-Mogg a anunţat într-un interviu pentru BBC că urma să voteze împotriva iniţiativei.

„Pentru moment, limita este clară, bebeluşii nu pot fi modificaţi genetic. Dar, odată ce se va decide că va fi posibil, chiar şi doar pentru un număr mic de gene, vom opera o schimbare foarte profundă”, a spus el.