Home » D:News » Cel mai vechi os fosilizat umanoid, datând din urmă cu 2,8 milioane de ani, descoperit în Etiopia

Publicat: 05.03.2015
Cel mai vechi os fosilizat umanoid - un fragment de maxilar, prezentând cinci dinţi intacţi -, datând din urmă cu 2,8 milioane de ani, a fost descoperit într-un deşert din Etiopia, informează Reuters.

Potrivit oamenilor de ştiinţă, această descoperire a împins înapoi pe firul istoriei cu circa o jumătate de milion de ani momentul în care au apărut primele exemplare de oameni preistorici.

Cercetătorii au declarat miercuri că acel os fosilizat reprezintă cel mai vechi fragment osos cunoscut până acum ce a aparţinut unui umanoid din genul „Homo”. Osul pare să fi aparţinut unei specii necunoscute dintr-una dintre cele mai timpurii familii de umanoizi.

Specia noastră, Homo sapiens, a apărut în urmă cu doar 200.000 de ani, în urma unui proces evolutiv. Până în prezent, cel mai vechi fragment osos provenind de la un exemplar umanoid datează din urmă cu 2,3 miliioane – 2,4 milioane de ani şi aparţinea unui exemplar din specia Homo habilis.

„Deşi este vorba probabil de o nouă specie, preferăm să descoperim ceva mai mult material osos în acea zonă înainte de a acorda acelei specii o denumire ştiinţifică”, a declarat Brian Villmoare, profesor de antropologie la Universitatea Nevada din Las Vegas, coautor al acestui studiu ce a fost publicat în revista Science.

Fragmentul osos a fost găsit în 2013 în regiunea Afar din nord-estul Etiopiei, la circa 65 de kilometri distanţă de zona în care au fost descoperite rămăşiţele lui „Lucy” – una dintre cele mai renumite fosile ale unui strămoş al omului – în anul 1974. Specia din care făcea parte Lucy, Astralopithecus afarensis, precede Homo genus în istoria evolutivă a omului.

Anatomia noii fosile, ce constă în partea stângă a mandibulei, sugerează o înrudire strânsă cu specii ulterioare din genul antropologic „Homo”. Osul prezintă o serie de caracteristici, inclusiv forma dinţilor şi proporţiile maxilarului, care separă familiile timpurii din genul „Homo” de Australopithecus, care semăna mai mult cu maimuţele. Însă bărbia sa foarte înclinată aminteşte mult de Lucy.

Umanoizii din genul antropologic „Homo” au început să dezvolte în urmă cu 2 milioane de ani creiere mai mari, au început să folosească unelte şi să mănânce carne.