Home » D:News » Cucerirea spaţiului: Cinci proiecte insolite, încurajate şi finanţate de NASA – VIDEO

Publicat: 22.05.2015
Baloane gonflabile în jurul lui Venus şi un robot-calamar pentru explorarea oceanelor de pe alte planete se regăsesc în Topul 5 al celor mai insolite proiecte ştiinţifice încurajate şi finanţate de NASA, alcătuit de jurnaliştii de la site-ul 20minutes.fr.

Omenirii nu îi lipseşte imaginaţia, iar NASA, al cărei know-how prinde din urmă adeseori filmele şi romanele SF atunci când vine vorba de cucerirea spaţiului, încurajează şi finanţează proiectele – uneori insolite şi nebuneşti – unor oameni de ştiinţă.

Baloane gonflabile în jurul lui Venus

Înainte de Marte, oamenii ar putea să colonizeze mai întâi planeta Venus. Ideea unei astfel de colonizări există de multă vreme în rândul comunităţii ştiinţifice. Deşi „sora geamănă” a Terrei pare un mediu ostil vieţii la nivelul suprafeţei, atmosfera ei posedă (la altitudinea de 50 de kilometri) o presiune, o densitate şi o temperatură comparabile cu cele ale Terrei.

Proiectul „Havoc” (High Altitude Venus Operational Concept), studiat în prezent de NASA, propune o explorare a planetei Venus de la înălţime, prin intermediul mai multor etape, pentru a garanta, în final, o prezenţă umană în atmosfera venusiană sub forma unor „oraşe plutitoare”.

Compania Northrop Grumman, în asociere cu LGarde, a propus de curând proiectul VAMP (Venus Atmospheric Maneuverable Platform) şi speră să construiască un vehicul gonflabil de 55 de metri, alimentat cu energie solară, capabil să navigheze pe cerul planetei Venus. Ron Polidan, şeful proiectului, explica pentru SpaceNews, săptămâna trecută, că echipa sa este pregătită să concureze la ediţia din 2016 a unei competiţii celebre – New Frontiers Competition – organizat de NASA. În cazul în care va avea succes, proiectul va primi un buget ce ar putea ajunge până la 1 miliard de dolari şi ar putea demara în 2021.

Un robot-calamar pentru explorarea oceanelor spaţiale

În căutarea eventualelor urme lăsate de organisme vii, maşinile trimise pe alte planete vor trebui să poată să se deplaseze şi sub apă. Proiectul unui robot-calamar este subvenţionat de NASA în cadrul NIAC (NASA Innovative Advanced Concepts). Potrivit principiului biomimetismului, acel vehicul-amfibie va dispune de structuri tentaculare care îi vor permite să se deplaseze sub apă şi pe suprafeţe dure şi să absoarbă energie electromagnetică din mediul înconjurător pentru a-şi încărca bateriile.

„Propunem o arhitectură mobilă pentru a explora Europa (un satelit al planetei Jupiter, n.r.) şi alte medii planetare în care robotica nu ne permite o investigaţie ştiinţifică bazată pe energia solară sau nucleară”, a explicat creatorul acestui proiect, Mason Peck.

Capturarea unui asteroid pentru a merge pe Marte

Capturarea unui asteroid, transformarea sa într-un mini-satelit şi folosirea lui pentru a vizita planeta Marte este o idee îndrăzneaţă ce a fost propusă chiar de Barack Obama în 2013. „Asteroid Redirect Mission (ARM) vizează dezvoltarea unei tehnologii care va fi necesară unei misiuni cu astronauţi la bord pe sistemul marţian, ce este prevăzută în jurul anului 2030”, anunţa în acea perioadă NASA pe site-ul ei.

De atunci, proiectul a fost reevaluat. Un singur „fragment” dintr-un asteroid va fi tractat spre orbita lunară de către un vehicul spaţial robotizat. Asteroidul ce va fi ales va fi anunţat în 2010, a anunţat NASA în luna martie. Trimiterea a doi astronauţi în capsula Orion pentru explorarea acelui mini-asteroid ar avea loc în 2025.

Hibernare pentru a călători spre Marte

După exemplul personajului Ellen Ripley din franciza cinematografică „Alien”, astronauţii ar putea fi plasaţi în hibernare în timpul viitoarelor călătorii în spaţiu. NASA finanţează începând din 2013 un proiect al SpaceWorks, o companie dedicată explorării spaţiale. Proiectul propune plasarea călătorilor spaţiali într-o „toropeală terapeutică”, în timpul călătoriei spre Marte, care durează şase luni.

Tehnologia propusă s-ar baza pe metode deja utilizate în medicină, combinând hipotermia terapeutică şi alimentaţia artificială intravenoasă. „Schematic, vom scădea treptat temperatura corpului până când aceasta ajunge la o valoare cuprinsă între 32 şi 34 de grade. Metabolismul se reduce, iar persoana intră într-o stare de inconştienţă. Starea de somn letargic poate fi obţinută prin diverse tehnici, de exemplu prin injectarea unor substanţe sau prin plasarea pe corp a unor pachete cu gel congelat”, precizează creatorii proiectului.

Un motor pentru a ajunge pe Marte în mai puţin de 40 de zile

Un voiaj de pe Terra pe Marte în doar 39 de zile reprezintă un proiect pe care NASA îl analizează încă din 2009. În contextul în care durata unei astfel de călătorii este cuprinsă între şase şi opt luni, agenţia spaţială americană a decis să finanţeze proiectul VASIMR (o rachetă cu propulsie magneto-plasmică cu impuls specific variabil), altfel spus, un motor ultra-perfecţionat ce ar permite realizarea acestei călătorii spaţiale într-un timp record.

NASA a anunțat că erupția din Tonga a fost „echivalentă cu sute de bombe Hiroshima”
Sfaturi simple pentru o clasare mai bună cu un conținut de calitate
O nouă ordine mondială, în viziunea Rusiei şi a Chinei. Cele două state contestă supremaţia SUA
Cercetătorii explică de ce atât de mulți oameni mor în timpul sau după actul sexual
Calviția, sau căderea părului, ar putea fi tratată cu ajutor din partea șoarecilor
Modă feminină atemporală – ce ar trebui să aibă fiecare femeie în garderoba ei?
De ce majoritatea europenilor și-ar dori să poată șterge ceva postat pe profilul lor de socializare în 2021
Telescopul Spațial James Webb a ajuns la destinație. Ce urmează acum pentru observator?