Home » D:News » Descoperire uimitoare a astronomilor: cea mai veche galaxie din Univers. Acum cât timp s-a format

07.18.2015
O echipă de cercetători de la Caltech a identificat cea mai veche galaxie descoperită până acum, demonstrând că lumina captată de la această structură galactică a fost emisă la doar 570 de milioane de ani după Big Bang, actul de naştere exploziv al Universului produs în urmă cu aproximativ 13,82 miliarde de ani, conform unui material publicat de Huffington Post.

Astrofizicianul Adi Zitrin a coordonat echipa de oameni de ştiinţă care a confirmat distanţa până la galaxia EGSY-2008532660, denumirea de catalog, mult prea puţin ceremonioasă pentru cea mai veche galaxie cunoscută.

Determinarea vârstei acestei galaxii a fost realizată prin analiza luminii provenite de la ea. Printre altele, astronomii analizează lumina emisă de diferitele structuri galactice pentru a le determina caracteristici precum masa, compoziţia chimică, rata de formare a noilor stele sau distanţa. Stelele tinere din primele galaxii din Univers emit foarte multă lumină în spectrul ultraviolet. Această lumină călătoreşte în toate direcţiile. Majoritatea telescoapelor nu reuşesc însă să capteze foarte bine lumina în spectrul ultraviolet. Din fericire însă, Universul se extinde accelerat iar toate obiectele cosmice se îndepărtează faţă de noi. Cu cât aceste obiecte se află mai departe de observator, cu atât ele se îndepărteze mai rapid, un fenomen cunoscut drept Legea Hubble (viteza cu care un obiect cosmic se îndepărtează de Pământ este proporţională cu distanţa dintre el şi Pământ).

Energia provenită de la astfel de obiecte care se îndepărtează faţă de observator se modifică la rândul ei. Sirena ambulanţelor, spre exemplu, îşi schimbă tonalitatea atunci când ambulanţa se apropie sau se îndepărtează faţă de noi — acest fenomen este cunoscut drept efectul Doppler (variaţia frecvenţei unei unde emise de o sursă de oscilaţii, dacă aceasta se află în mişcare faţă de receptor).

Astfel, lumina provenită de la galaxiile care se îndepărtează de noi este deviată spre roşu. Instrumente precum Telescopul Spaţial Hubble sau Observatorul Keck din Hawaii sunt foarte sensibile la roşu. Dacă putem identifica lumina ultravioletă emisă de stelele care formează o galaxie foarte îndepărtată, putem determina cât de mult s-a deplasat spre roşu. Aceasta este o măsurătoare directă a vitezei cu care respectiva galaxie se îndepărtează faţă de noi şi astfel poate fi calculată distanţa la care se află.

Echipa coordonată de Zitrin a folosit Telescopul Keck din Hawaii pentru a studia lumina specifică provenită de la galaxia EGSY-2008532660, ceea ce a permis plasarea în timp a acestei galaxii la aproximativ 570 de milioane de ani după Big Bang, adică acum 13,25 miliarde de ani.

În afara deplasării spre roşu, descoperirea unor galaxii atât de îndepărtate şi cu o strălucire atât de mică necesită şi apelarea la efectul de lentilă gravitaţională. Descoperit de academicianul rus Orest Khvolson în 1924 şi o consecinţă logică a Teoriei Generale a Relativităţii a lui Einstein, efectul de lentilă gravitaţională este un fenomen natural de curbare a traiectoriei luminii ce este produs de orice obiect cu o masă suficientă (cum ar fi un roi galactic), interpus între sursa de lumină şi observator. Prin acest efect, lumina foarte slabă provenită de la o galaxie foarte îndepărtată este amplificată, putând fi detectată cu ajutorul telescoapelor.

Sursa: Agerpres.