Home » D:News » Un miliardar rus oferă 100 milioane de dolari savanţilor. Care este marea lui dorinţă la care lucrează şi Stephen Hawking

07.21.2015
Miliardarul rus Iuri Milner a înfiinţat o iniţiativă - Breakthrough Listen - ce va oferi un premiu de 100 de milioane de dolari oamenilor de ştiinţă care vor descoperi forme de viaţă inteligentă în spaţiu, informează Reuters.

Întrebarea dacă oamenii sunt singurele forme de viaţă inteligentă din Univers îi macină de multă vreme pe cercetători. Miliardarul rus Iuri Milner a anunţat, luni, că va cheltui 100 milioane de dolari pentru a explora această idee.

Folosind unele dintre cele mai mari telescoape radio din lume, un grup de cercetători, atent selecţionaţi de Milner, vor lucra la proiectul Breakthrough Listen, ce vizează o monitorizare de 10 ani a semnalelor radio provenite din spaţiu şi care ar putea indica existenţa unor forme de viaţă inteligente în alte zone ale Universului.

„Este cea mai interesantă întrebare tehnologică din zilele noastre”, a declarat Milner într-un interviu, mărturisind faptul că a devenit fascinat de noţiunea de viaţă extraterestră, după ce a citit la vârsta de 10 ani, la Moscova, cartea „Viaţa Inteligentă din Univers” scrisă de astrofizicianul american Carl Sagan.

Fondurile prin care magnatul rus va finanţa acest proiect ştiinţific provin din investiţiile inspirate făcute de acesta, precum cele în diverse start up-uri, ca Facebook.

Motivaţia lui Milner constă în convingerea lui fermă că alte civilizaţii ar putea să îi înveţe pe pământeni să se descurce mai bine în faţa anumitor provocări globale, precum exploatarea judicioasă a resurselor naturale.

„Dacă suntem singuri (în Univers, n.r.), atunci trebuie să preţuim ceea ce avem. Mesajul de bază este acesta: Universul nu are o variantă de rezervă”, a spus miliardarul rus.

Oamenii de ştiinţă spun că proiectul finanţat de magnatul rus depăşeşte în amploare orice alt proiect similar din acest domeniu, inclusiv celebrul program american SETI (Search for ExtraTerrestrial Intelligence). În medie, SETI primeşte o finanţare anuală mai mică de 2 milioane de dolari, a spus astrofizicianul Dan Werthimer, consilier al proiectului finanţat de Milner şi, în acelaşi timp, coordonatorul proiectului [email protected], afiliat Universităţii California din Berkeley.

În zilele noastre, graţie progreselor tehnologice, inclusiv creşterii capacităţii de analiză a computerelor şi a sensibilităţii telescoapelor, acest proiect de 100 milioane de dolari va scruta în profunzimile mult mai îndepărtate ale spaţiului în comparaţie cu anii 1990 – perioada în care SETI a făcut ultima sa descoperire majoră.

Progresele tehnologice vor permite oamenilor de ştiinţă să monitorizeze mai multe miliarde de frecvenţe radio simultan, în loc de câteva milioane, şi să monitorizeze suprafeţe de 10 ori mai mari de pe bolta cerească decât cele care erau analizate în anii 1990.

Însă, orice semnal ce va fi detectat de savanţi a fost emis cel mai probabil în urmă cu mulţi ani, poate chiar cu sute sau milenii în urmă. Semnalele radio au nevoie de patru ani pentru a călători până la Terra de la cea mai apropiată stea din afara Sistemului Solar.

Într-o perioadă de 10 ani, graţie finanţării de 100 milioane de dolari, Iuri Milner speră că oamenii de ştiinţă vor putea să asculte transmisiile radio din galaxia noastră – Calea Lactee – şi din alte 100 galaxii învecinate.

Unul dintre cele mai mari costuri va consta în închirierea de timp la diverse telescoape radio, inclusiv la Observatorul Parkes din provincia australiană New South şi la Observatorul Radio Astronomic Green Bank din statul american Virginia de Vest. Iuri Milner plănuieşte să închirieze câte două luni pe an fiecare dintre cele două telescoape, în condiţiile în care oamenii de ştiinţă din lumea întreagă au în mod normal dreptul de a lucra doar două zile pe an la aceste telescoape.

Cercetătorii de la proiectul Breakthrough Listen, coordonat de Peter Worden, care a lucrat până de curând ca director al Centrului de Cercetare Ames, administrat de NASA, vor centraliza semnalele radio pe care le vor descoperi, vor face publice aceste date şi vor examina datele cu atenţie, pentru a vedea dacă acestea conţin anumite tipare repetitive.

Scopul constă mai puţin în a înţelege aceste semnale radio cât în stabilirea cu certitudine a faptului că ele sunt create de forme de viaţă inteligente şi nu sunt fenomene naturale.

Iuri Milner, creator al Breakthrough Prize pentru realizări ştiinţifice, a lansat această iniţiativă la Londra, în cadrul unui eveniment la care a fost prezent şi renumitul astrofizician britanic Stephen Hawking. De altfel, profesorul britanic este consilier în cadrul acestei iniţiative.

De formaţie fizician, Iuri Milner se alătură astfel unui număr tot mai mare de investitori şi antreprenori de succes care au devenit interesaţi de explorarea spaţiului. Unul dintre aceştia este Elon Musk, creatorul companiei SpaceX, care a spus că doreşte să colonizeze planeta Marte.

Masculii tineri de elefant își controlează agresivitatea dacă în apropiere se află masculi mai în vârstă