Prima pagină D:News

Sărăcia ar influenţa dezvoltarea cerebrală a copiilor

Redactia Descopera.ro | 07.28.2015 | ● Vizualizări: 719

Copiii familiilor sărace prezintă schimbări structurale ale creierului care ar putea explica dificultăţile lor la învăţătură - este concluzia unui studiu realizat de o echipă de cercetători americani conduşi de profesorul Seth Pollak de la Universitatea Wisconsin-Madison (Statele Unite) şi publicat în JAMA Pediatrics.

Venitul scăzut al unei familii ar putea influenţa dezvoltarea cerebrală a copiilor, spun cercetătorii citaţi de futura-sciences.com. Ei au analizat 823 de clişee realizate prin imagistica cu rezonanţă magnetică (IRM) pe 389 de copii şi adolescenţi cu vârste cuprinse între patru şi 22 de ani. Strângerea datelor a început în noiembrie 2001 şi s-a încheiat în august 2007, participanţii fiind selecţionaţi în funcţie de factori susceptibili să afecteze negativ dezvoltarea creierului.

'Copiii proveniţi din familiile aflate sub pragul de sărăcie federal prezentau o dezvoltare atipică a câtorva zone ale creierului, printre care materia cenuşie, lobul frontal, lobul temporal şi hipocampul', arată cercetătorii.

Rezultatele au pus în evidenţă faptul că volumele regionale de materie cenuşie ale acestor copii erau cu 8-10% sub norma de dezvoltare, cu consecinţe asupra reuşitei şcolare. Ei au obţinut în medie cu 4-7 puncte mai puţin la teste decât copiii familiilor mai înstărite. Explicaţia ar putea fi că hipocampul aparţine sistemului limbic (complex de integrare a informaţiilor somatice vegetative şi olfactive, intervenind în adaptarea comportamentului primar — nutriţie, reproducere, în activitatea emoţională) şi joacă un rol central în memorie.



'Studiul nostru sugerează că structurile cerebrale specifice învăţării sunt vulnerabile la condiţiile de mediu legate de sărăcie, cum ar fi stresul, lipsa de stimulare şi problemele de nutriţie. Se pare că potenţialul de reuşită şcolară al copiilor este redus din cea mai fragedă copilărie de aceste circumstanţe. Dezvoltarea regiunilor cerebrale examinate în acest studiu ar fi astfel influenţată de mediul copilului. Aceste observaţii ar trebui să ducă la elaborarea unor iniţiative de politică publică destinate să amelioreze şi să reducă disparităţile între familii, pentru a modifica legătura dintre sărăcie, dificultăţile întâmpinate în procesul cognitiv al copilului şi reuşita şcolară', explică autorii studiului.

Sursă: Agerpres