Home » D:News » O capsulă japoneză s-a conectat cu succes la Staţia Spaţială Internaţională

O capsulă japoneză s-a conectat cu succes la Staţia Spaţială Internaţională

Publicat: 25.08.2015
O capsulă spaţială niponă, lansată de la o bază din sudul Japoniei săptămâna trecută, s-a conectat cu succes la Staţia Spaţială Internaţională (ISS), în noaptea de luni spre marţi, a anunţat Agenţia japoneză de explorări spaţiale (JAXA), citată de site-ul lepoint.fr.

Această operaţiune delicată, ce constă în prinderea capsulei spaţiale HTV-5 (cunoscută şi sub denumirea „Kounotori 5”) cu un braţ robotizat, pentru a fi fixată apoi de un modul al ISS, a fost efectuată de astronautul nipon Kimiya Yui.

Vehiculul a fost conectat fără probleme la staţie în cursul nopţii de luni spre marţi, a precizat JAXA.

„Operaţiunea de prindere a capsulei s-a încheiat la ora 19.29 (ora Japoniei). Această sarcină delicată a fost efectuată de spaţionautul Kimiya Yui şi a constat în prinderea vehiculului HTV-5 cu un braţ robotizat. Misiunea a continuat apoi cu fixarea capsulei de ISS şi efectuarea tututor conectărilor necesare pentru descărcarea produselor pe care le-a transportat”, a precizat JAXA.

Un alt japonez, Koichi Wakata, a supravegheat operaţiunea din centrul de control pentru misiuni spaţiale al agenţiei spaţiale americane (NASA).

Conectarea la ISS a unui vehicul spaţial a fost dirijată pentru prima dată în istorie de o echipă japoneză.

„Sunt mândru că putem să livrăm astfel provizii indispensabile pe ISS, graţie posibilităţilor oferite de robotica japoneză, tehnologiilor noastre şi astronauţilor noştri”, a declarat Naoki Okumura, directorul general al JAXA, într-un comunicat de presă.

O rachetă spaţială din gama H-2B a decolat de la Centrul Spaţial Tanegashima din Japonia, pe 19 august, şi, după 15 minute, a plasat cu succes pe orbită capsula HTV-5.

Capsula spaţială a transportat o încărcătură de 5,5 tone de materiale şi provizii pentru astronauţii de pe ISS, inclusiv un echipament de tratare a apei, trimis de NASA, şi un dispozitiv experimental care va studia efectele pe care procesul de îmbătrânire în spaţiu le are asupra şoarecilor.

Pe lângă proviziile de apă şi alimente, capsula HTV-5 a transportat la bordul staţiei mai multe costume spaţiale, filtre de apă, diverse instrumente ştiinţifice, inclusiv un telescop ce măsoară radiaţia cosmică – fluxuri de particule ce includ cea mai mare cantitate de energie din Univers.

Oamenii de ştiinţă sunt interesaţi să descifreze misterul care înconjoară compoziţia acestor radiaţii şi vor să înţeleagă motivul pentru care ele conţin niveluri atât de mari de energie.

Noul telescop, care va fi montat în exteriorul staţiei, va avea o durată de funcţionare de până la cinci ani.

Capsula Kounotori 5, care va rămâne conectată la ISS timp de cel puţin 45 de zile, este a cincea misiune de acest tip lansată cu ajutorul rachetei H-2B, după cele reuşite în septembrie 2009, ianuarie 2011, iulie 2012 şi august 2013.

Lansarea de pe 19 august a fost realizată de JAXA în colaborare cu grupul industrial Mitsubishi Heavy Industries (MHI), care produce racheta H-2B, cel mai mare lansator spaţial al Japoniei.

Potrivit specialiştilor, succesul repurtat de această misiune japoneză va ajuta sectorul spaţial să îşi revină după o serie de trei eşecuri răsunătoare înregistrate în ultimele 10 luni, la scurt timp după lansările unor vehicule spaţiale de tip cargo.

Cele două vehicule americane de tip cargo operate de Orbital ATK şi SpaceX sunt obligate pentru moment să rămână la sol, în urma unor accidente suferite pe 28 octombrie 2014, respectiv pe 28 iunie 2015. În schimb, vehiculele ruseşti Progress, deşi au înregistrat un eşec similar în aprilie, şi-au reluat zborurile în urmă cu o lună.

Războiul din Ucraina a provocat a patra cea mai mare criză de refugiați din istorie
Compania low-cost care ar putea scumpi biletele de avion la vară
Cum îi fura Securitatea fazanii lui Maurer
Sfârșit de misiune pentru Odysseus, prima navă spațială trimisă de SUA pe Lună după mai bine de 50 de ani
GÂNDUL „Banking Innovators SUMMIT” – Oportunități pentru sistemul bancar românesc – Inspirație din modelele europene
Sateliți necunoscuți până acum au fost găsiți pe orbitele planetelor Neptun și Uranus
Tsunamiurile pot fi detectate eficient folosind cabluri de fibră optică
Cel mai vechi ruj descoperit vreodată! Este vechi de aproape 4.000 de ani
Au fost găsite microplastice în sedimente neatinse de om
Oamenii de știință au dezvoltat un instrument pentru a dezvălui cine este expus la riscul de burnout
Test de cultură generală. Unde trăiește 90% din populația Pământului?
Revenire spectaculoasă pentru sonda SLIM, trimisă de japonezi pe Lună
Ce au descoperit cercetătorii în părul lui Beethoven după 200 de ani de la moartea compozitorului?
Primul aeroport din Europa cu podgorie pe acoperiș
Lenovo a prezentat un laptop cu ecran transparent
Se împlinesc 88 de ani de la moartea unui mare fiziolog rus. Învăţăm şi astăzi despre experimentele lui
Probleme pentru Cristiano Ronaldo după un gest făcut la finalul unui meci din Arabia Saudită
Cum încearcă firmele din Coreea de Sud să crească natalitatea țării?