Home » D:News » Teoria ”Out of Africa” ar putea fi reinterpretată. Ce s-a descoperit în organismul celebrului Ötzi. Mai bine de jumătatea Globului o are

Publicat: 11.01.2016
Analize ADN au arătat că Ötzi a fost infectat cu bacteria Helicobacter pylori

Mumia lui Ötzi, cunoscut şi sub numele de „Omul Gheţurilor”, continuă să fascineze lumea ştiinţifică. Astfel, pe lângă faptul că în organismul său au fost detectate urme ale unor boli precum sindromul Lyme sau arteroscleroza, oamenii de ştiinţă au putut afla că bărbatul a fost infectat cu Helicobacter pylori, o bacterie pe care o are mai bine de jumătate din populaţia Globului.

Această descoperire i-ar putea ajuta pe oamenii de ştiinţă să identifice modul în care acest microorganism s-a răspândit în urmă cu 5000 de ani, în perioada în care a trăit Ötzi. Acest lucru îi va ajuta pe cercetători să afle mai multe informaţii despre traseul pe care l-au urmat primii indivizi umani spre Europa.

Helicobacter pylori  a fost descoperită în stomacul lui Ötzi, după ce specialiştii Academiei Europene (Eurac) au efectuat mai multe serii de analize ADN. O astfel de bacterie se transmite prin contact direct, de obicei între persoane înrudite sau care fac parte din aceeaşi comunitate.

Prin urmare, cercetătorii se folosesc de modul în care s-au răspândit bacteriile, pentru a studia mişcările de populaţii umane, care au avut loc de-a lungul timpului. Mai mult decât atât, se presupune că oamenii au fost infestaţi cu Helicobacter pylori încă de la începutul istoriei.

Specialiştii consideră că, iniţial, au existat două ramuri ale acestei bacterii, europeană, respectiv africană, iar acestea s-au contopit şi au dat naştere speciei care trăieşte  în organismele celei mai mari părţi a populaţiei umane din Europa actuală. Cu toate acestea, Ötzi, care a fost descoperit pe teritoriul Austriei, nu se încadrează în tiparul prezentat.

Rezultatele analizelor ADN au arătat că bărbatul era infestat cu o ramură a bacteriei asemănătoare populaţiilor actuale din Asia Centrală şi de Sud. Prin urmare, oamenii de ştiinţă au aflat că grupurile primilor europeni au urmat un traseu complex până să se stabilească pe teritoriul bătrânului continent.

„În momentul de faţă nu cunoaştem modul în care ramura africană a Helicobacter pylori a ajuns în Europa. Ceea ce ştim acum este faptul că bacteria caracteristică europenilor de astăzi este asemănătoare cu cea prezentă în rândul indivizilor din zona de nord a Africii. Cel mai probabil, ramura nord-africană a bacteriei nu era încă dezvoltată în momentul în care primii oameni au migrat spre Europa, în  urmă cu aproximativ 65.000 de ani”, a declarat Frank Maixner, microbiolog în cadrul Eurac.

Legenda Gladiatorului regizat de Ridley Scott. Maximus a fost fictiv, însă alții chiar au existat în istorie