Home » D:News » Cum s-au cunoscut Homo Sapiens şi Omul de Neanderthal. Descoperire de excepţie făcută într-o peşteră din Munţii Altai – FOTO+VIDEO

Alin Motogna 02.21.2016

Scheletul unei femei, care a trăit în urmă cu circa 50.000 de ani, într-o peşteră din Siberia, reprezintă prima dovadă a unei încrucişări între Omul de Neanderthal şi un reprezentant al speciei Homo Sapiens. Testele efectuate pe ADN-ul prelevat din rămăşiţele osoase au arătat că individul de sex feminin prezenta gene ale omului modern. Aceasta este o descoperire extrem de importantă, deoarece se credea că procesul a avut loc mai târziu cu câteva zeci de mii de ani.

Oamenii de ştiinţă ştiau încă din anul 2010 că aproximativ 4% din populaţia actuală a Globului prezintă gene ale Omului de Neanderthal. Această moştenire genetică, despre care se presupune că afectează anumite zone ale sistemului nostru imunitar, reprezintă cea mai bună dovadă a încrucişării celor două specii.

Ultimul studiu care a vizat acest subiect a fost coordonat de cercetătorii din cadrul Institutului Max Planck din Leipzig, Germania. Scopul analizelor a fost de a identifica dacă genele arhaice au fost transmise, într-adevăr, ambelor specii. Rezultatele au arătat că reprezentanţii europeni ai speciei Neanderthal nu prezentau ADN caracterstic omului modern, pe când indivizii identificaţi în Munţii Altai aveau astfel de gene.

Foto: theguardian.com/Bence Viola

Oamenii de ştiinţă au restrâns rezultatele la primii reprezentanţi ai speciei noastre, care au părăsit continentul african înainte cu 40.000 de ani de declanşarea aşa-numitului fenomen „Out of Africa”. Din câte se pare, neanderthalienii descoperiţi în Siberia au împărtăşit soarta semenilor lor din Europa, deoarece au fost supuşi extincţiei, în momentul în care specia noastră a populat zonele în care aceştia trăiau.

Foto: theguardian.com/Bence Viola

În ceea ce priveşte scheletul descoperit în Munţii Altai, nu se poate spune, deocamdată, dacă încrucişarea celor două specii a avut loc în condiţii paşnice sau grupurile de Homo Sapiens au abuzat de femeile pe care le întâlneau în cale. „Deoarece copiii locuiesc, de cele mai multe ori, alături de mamele lor, am putea presupune că, în cazul studiat de noi, un bărbat, reprezentant al speciei Homo Sapiens, a avut  relaţii intime cu o femeie Neanderthal, iar, mai apoi, copilul rezultat a crescut în comunitatea din care făcea parte mama lui”, a declarat Adam Siepel, cercetător în cadrul Cold Spring Harbor Laboratory din New York.

O altă alternativă dată de oamenii de ştiinţă se referă la faptul că un individ din specia Neanderthal a avut o relaţie cu o femeie Homo Sapiens. A rezultat, astfel, o familie care, între timp, s-a integrat în comunitatea descoperită în Munţii Altai.

Sursa: theguardian.com