În SUA, fermierii sunt obligaţi să arunce laptele din cauza pandemiei

06 04. 2020, 18:06

Închiderea în masă a restaurantelor şi şcolilor a impus o schimbare bruscă de la pieţele angro de servicii alimentare către magazinele alimentare cu amănuntul, creând un coşmar logistic şi de ambalare pentru fabricile care procesează lapte, unt şi brânză. Companiile de transport al produselor lactate nu găsesc suficienţi şoferi, pentru că mulţi oameni se tem să nu se infecteze. Şi vânzările către pieţele majore de export de produse lactate s-au redus pe măsură ce sectorul serviciilor alimentare se opreşte în mare măsură la nivel global, potrivit Mediafax.

Problemele industriei de lactate indică probleme mai mari în lanţul global de aprovizionare cu alimente. Afacerea produselor lactate s-a lovit mai greu şi mai devreme decât alte mărfuri agricole, deoarece produsele sunt foarte perisabile – laptele nu poate fi îngheţat, precum carnea, sau blocat într-un siloz, precum cerealele.

Şi alte sectoare alimentare se confruntă cu întreruperi la nivel mondial, întrucât restricţiile de călătorie limitează forţa de muncă necesară pentru plantarea, recoltarea şi distribuirea fructelor şi legumelor, iar o lipsă de containere frigorifice şi şoferi de camioane au redus transportul.

În aceste condiţii fermierii se văd obligaţi să arunce laptele

Jason Leedle, membru al cooperativei Dairy Farmers of America (DFA), cea mai mare din SUA, a aruncat zilnic peste 17.700 de litri de lapte de la cele 480 de vaci ale sale, de la începutul săptămânii care se încheie. DFA, care are 7.500 de membri, a declarat pentru Reuters că a cerut şi altor fermieri din cooperativă să facă la fel, dar nu a spus câţi.

Cooperativele supraveghează comercializarea laptelui pentru toţi membrii lor şi se ocupă de logistica transportului. Leedle a spus că va fi plătit pentru laptele pe care îl aruncă, dar plăţile nu acoperă veniturile pierdute.

„Acum este momentul să luăm în considerare o pică distrugere a efectivelor dvs.”, a declarat cooperativa într-o scrisoare adresată membrilor 17 martie. „Credem că capacitatea de a ridica şi prelucra laptele tău ar putea fi compromisă.”

Şi alte cooperative au anunţat măsuri asemănătoare, sau chiar mai drastice.

Achiziţiile cu amănuntul de lapte au crescut cu aproape 53% pentru săptămâna încheiată pe 21 martie, în timp ce vânzările de unt au crescut cu peste 127%, iar brânza a crescut cu peste 84%, comparativ cu aceeaşi perioadă a unui an mai devreme, potrivit datelor Nielsen, pe findul panicii iniţiale care a goloti magazinele. .

Preţul mediu cu amănuntul al laptelui de vacă a crescut cu 11,2% în săptămâna încheiată pe 21 martie, comparativ cu un an mai devreme, arată datele Nielsen.