Home » D:News » Presiuni mari  pentru ca produsele electronice vândute în UE să poată fi reparate cu uşurinţă

Presiuni mari  pentru ca produsele electronice vândute în UE să poată fi reparate cu uşurinţă

Redactia Descopera.ro 11.20.2020
Presiuni mari  pentru ca produsele electronice vândute în UE să poată fi reparate cu uşurinţă
Sursa foto: Unsplash

Majoritatea dispozitivelor noastre electronice moderne ajung la gunoi după doar câţiva ani. Însă odată cu promovarea mai intensă a unei economii circulare, presiunile se intensifică pentru produsele care pot fi reparate şi refolosite, scrie Deutsche Welle.

Când vine vorba de smartphone-uri, tablete şi laptopuri, stilul primează în faţa duratei de viaţă în mintea producătorilor.

iFixit Europe, o organizaţie nonprofit cu sediul în Germania, conduce o iniţiativă a peste un milion de tehnicieni şi reparatori amatori care colaborează în cadrul unei comunităţi online globale prin care se cere un „drept la repa­raţii“ pentru clienţi.

După lansarea pe piaţă a unui nou gadget mobil, amatorii de reparaţii încearcă să-l dezasambleze şi să-i reasambleze componentele. Scopul este de alimentare a Indicelui Reparabilităţii calculat de organizaţie cu noi date şi scoruri de la 1 la 10 puncte pentru gadgeturi.

Dispozitivele uşor de reparat sunt încă produse de nişă pe multe pieţe

Dorothea Kessler, purtător de cuvânt al iFixit, se plânge că update-urile de software sunt o problemă frecventă care-i împiedică pe oameni să-şi folosească gadgeturile mai multă vreme. Alte probleme sunt accesul limitat la manuale de reparaţii şi informaţii legate de hardware, dar şi disponi­bilitatea componentelor la preţuri corecte.

Kesser spune că iFixit crede cu tărie în „dreptul tuturor“ de a rezolva problemele unui produs achiziţionat şi are drept obiectiv susţinerea eforturilor oamenilor prin acces gratuit online la informaţii DIY.

Pe website-ul său, organizaţia oferă ghiduri pas cu pas şi sfaturi privitoare la reparaţii. Platforma se finanţează prin vânzări de seturi de unelte şi componente dezvoltate de membrii săi, potrivit Mediafax.

Thomas Ebert, din cadrul UBA (agenţia germană federală pentru mediu), spune că numărul redus de produse reparabile evidenţiază într-un fel eşecul competiţiei. Acesta îi îndeamnă pe legislatori să acţioneze acum prin impunerea unui „drept la reparaţii“.

Pentru facilitarea reparaţiilor, acesta spune că legislaţia trebuie să asigure faptul că producătorii oferă componente cheie care pot fi înlocuite cu unelte convenţionale. Accesul de durată la update-uri software trebuie garantat de asemenea şi este deja cerut în planul de acţiune al UE pentru o economie circulară.

În prezent, legislatorii europeni analizează de asemenea scoruri de reparabilitate, similare indicatorului iFixit, care să devină obligatorii pentru toate dispozitivele electrice şi electronice comercializate în interiorul blocului.

Franţa a decis să nu mai aştepte o directivă UE şi va impune un sistem de scoruri din ianuarie anul viitor.