Home » D:News » A fost descoperita cea mai veche soparla ierbivora

A fost descoperita cea mai veche soparla ierbivora

Autor: Adrian Nicolae 03.26.2008
A fost descoperita cea mai veche soparla ierbivora
O fosila rara dezgropata in Japonia este cea mai veche soparla vegetariana cunoscuta. Cercetatorii spera ca ca aceasta descoperire sa faca lumina in puzzle-ul evolutionist al lui Darwin, descris de acesta drept un “abominabil mister”.

Maxilarul si oasele craniene vechi de 130 milioane de ani au fost dezgropate in Ishikawa. Bazandu-se pe marimea craniului, cercetatorii au estimat ca soparla masura intre 25 si 30 centrimetri in lungime.
Inainte de aceasta descoperire, cea mai cunoscuta soparla ierbivora era Dicothodon, care a populat zona Americii de Nord, in urma cu 100 milioane de ani.
Chiar si astazi, cazurile de soparle ierbivore sunt foarte rare, aproximativ 3% dintre acestea preferand o dieta vegetariana. Pentru cele mai multe reprezentante ale acestei familii, masa este formata din insecte.
Soparlele ierbivore moderne mananca plante cu flori sau angiosperme, ale caror boboci si frunze sunt un pic mai moi decat cele ale plantelor fara flori.

Noua fosila, botezata Kuwajimalla kagaensis, ar putea stabili prezenta angiospermelor in alimentatia acestor soparle cu cateva milioane de ani mai devreme decat se credea initial.
Fosila de Kuwajimalla kagaensis a fost descoperita inca din 2001, insa cercetarile asupra ei sunt de factura recenta.
“Ne-am dat seama de importanta descoperirii doar analizand dintii. Forma este foarte rara si foarte veche.” a declarat Manabe Evan, paleolog la University College London.
Dintii sunt asemanatori cu cei ai iguanei de astazi, una dintre putinele reprezentate ale soparlelor ierbivore moderne. Cercetatorii sunt de parere ca o parte din masa animalului era formata din primele specii de flori aparute pe Pamant.

“Noutatea descoperirii este data de faptul ca soparlele au fost considerate inca de la inceput a fi mancatoare de insecte, iar acum, noua fosila duce la reconsiderarea acestor teorii.”, a declarat Christopher Austin, curator la Louisiana State University’s Museum of Natural Science.

Criza climatică din urmă cu 233 de milioane de ani a transformat total viața pe Pământ