Home » D:News » Oamenii – principala cauza a disparitiei mamutilor

Oamenii – principala cauza a disparitiei mamutilor

Adrian Nicolae 04.04.2008
Oamenii – principala cauza a disparitiei mamutilor
Chiar daca schimbarile climatice din urma cu 10.000 au dus la restrangerea dramatica a habitatului mamutilor lanosi, omul a fost cel care a dat lovitura de gratie acestei specii, vanand-o pana la extinctie, se anunta intr-un studiu realizat de catre cercetatorii de la Muzeul National de Stiinte Naturale din Madrid.

Desi ambele supozitii (schimbarea climei si vanatoarea) nu reprezinta o noutate pentru oamenii de stiinta, este pentru prima oara cand acestea sunt analizate in acelasi context si nu separat, declara David Nogues-Bravo, unul dintre savanatii implicati in realizarea studiului.

„De abia in ultimii ani am reusit sa simulam conditiile meteo din urma cu 10-12 milenii si sa realizam o harta a ariei populata de mamuti”, subliniaza David Nogues-Bravo.

„Prin acest studiu am recreat habitatul mamutilor lanosi de acum 126.000 de ani si pana in urma cu 6000 de ani, desi ultimul mamut lanos a fost vanat in urma cu aproape trei milenii si jumate. Am obtinut astfel o corelare a habitatului acestora si interferanta zonelor de vanatoare ale oamenilor cu teritoriile obisnuite ale mamutilor”, adauga aceasta.

Omul a inceput sa vaneze aceasta specie in urma cu aproximativ 40.000 de ani, moment in care aria de raspandire a mamutilor se restransese de la circa 8 milioane de kilometri patrati la aproximativ 800.000 de kilometri patrati.

Schimbarile de clima restransesera populatia de mamuti intr-o zona destul de redusa, dar aceasta ar fi supravietuit daca omul nu ar fi aparut. Aceasta specie era adaptata schimbarilor majore de clima si trecuse prin mai multe glaciatiuni inainte de aparitia primilor vanatori.

Cu toate acestea, Larry Agenbroad, directorul sitului arheologic din Hot Spring, Dakota de Sud, unul dintre cele mai bogate situri in fosile de mamut, considera ca studiul nu este inca finalizat.

“Exista inca multe necunoscute in ecuatia disparitiei acestei specii. Chiar daca schimbarile climei si vanatoarea sunt factori importanti, cu siguranta, exista si alte cauze ale extinctiei mamutilor”, concluzioneaza acesta.

Sursa:NationalGeographic