Home » D:News » A avut Pamantul mai multe luni?

A avut Pamantul mai multe luni?

Publicat: 06.05.2008
Este posibil ca in urma catastrofei care a dus la formarea Lunii sa se fi format si alti sateliti aditionali, care au dainuit milioane de ani.

Un nou experiment demonstreaza ca acesti sateliti au ocupat in trecut punctele Lagrangian, regiuni in spatiu unde campurile gravitationale ale Lunii si ale Pamantului se anuleaza reciproc. Corpurile prinse intre aceste puncte sunt numite “troiani” si pot ramane blocati in acest spatiu la infinit, daca nu sunt deranjate.
Oamenii de stiinta sunt de parere ca Luna a fost creata in momentul in care Pamantul a fost lovit de un corp de marimea planetei Marte, in urma cu 4.5 miliarde de ani.
“Imensul impact care a dus la formarea Lunii a aruncat totodata foarte mult material pe orbita Pamantului, fiind foarte probabil ca unele dintre ele sa fi fost prinse intre aceste doua puncte”, declara Jack Lissauer de la centrul de cerectare NASA din California.

Odata capturat, un satelit troian poate ramane pe aceasta orbita cel putin 100 milioane de ani. Ciocnirile gravitationale ale planetelor pot aduce modificari in orbita Pamantului, care au ca rezultat deblocarea troianilor si aruncarea lor in spatiu.
“Perturbarile altor planete sunt foarte mici, insa ele pot schimba orbita Pamantului, de unde schimbarea efectului gravitational pe care Soarele il are asupra satelitilor. Acest fenomen duce la destabilizarea troianilor.”, a declarat Lissauer pentru New Scientist.

Matija Cuk, astrofizician la University of British Columbia din Canada este de parere ca aceste luni au incercuit Pamantul pentru mai bine de un milliard de ani dupa formarea Lunii.
“Este posibil ca acestea sa se fi asemanat mai degraba cu Venus si Jupiter, decat cu un satelit, fiind niste stele foarte stralucitoare”.

Sursa: New Scientist Space