Home » D:News » Geneza nebuloaselor a fost dezvaluita

Geneza nebuloaselor a fost dezvaluita

Publicat: 15.09.2008
Stelele care nu au destula putere sa se transforme in supernove isi sfarsesc existenta risipindu-si masa sub forma de vant solar, intens, dar non-exploziv. In urma, ramane doar un nucleu stelar fierbinte care ia forma unui pitic alb. Restul stelei este dispersat in mediul interstelar, imbogatindu-l cu elemente procesate chimic, cum ar fi carbonul, regasit in toate organismele vii de pe Pamant.

Aceste elemente sunt gatite in “cuptorul” stelar de-a lungul duratei de viata a unei stele, care acopera cateva miliarde de ani. Radiatiile puternice provenite de la piticii albi, face ca gazul emanat sa straluceasca pentru o scurta perioada de timp, avand ca rezultat una dintre cele mai frumoase si colorate forme astronomice: o nebuloasa.

Evenimentul care duce la formarea unei nebuloase se dezvolta in doua faze, care in final induc o structura compusa dintr-o regiune interna, mai deasa, nebuloasa in sine, si un halou exterior, mai slab in stralucire, care consista in vant stelar ionizat.
Momentul in care materia se disperseaza dureaza destul de putin timp in termeni astronomici, ceea ce inseaman ca o nebuloasa poate fi vizbila pe durata a catorva mii de ani. Durata de viata scurta face ca numarul nebuloaselor care ar putea fi observate in aceste moment sa fie destul de mic, fapt care a dus la intarzierea eforturilor cercetatorilor de a intelege intregul proces de formare al acestora.