Home » D:News » O aparitie stranie pe cerul noptii ii intriga pe astronomi

O aparitie stranie pe cerul noptii ii intriga pe astronomi

Publicat: 17.09.2008
Astronomii au fost uimiti sa descopere pe cerul noptii un obiect straniu, care apare si dispare, inainte ca acestia sa poata identifica natura lui sau sa-l poata localiza, deoarece manifesta un comportament diferit de oricare alta stea sau corp ceresc studiate pana in prezent.

Corpul ceresc, care straluceste intens pentru ca apoi sa cada iar in obscuritate de-a lungul unei perioade de 7 luni, a devenit obiectul de studiul al astronomilor, cei care sunt convinsi ca nu au mai vazut nimic asemanator.
Obiectul, botezat SCP 06F6, a fost observat pentru prima data in februarie 2006 cu ajutorul telescopului Hubble, in constelatia Bootes, de catre astronomii aflati in cautarea unor supernove. Nimic nu a fost vazut in acea locatie inainte de a incepe sa straluceasca, si nimic nu a mai fost observat dupa ce stralucirea s-a diminuat considerabil. Acest fapt sugereaza ca steaua este prea fada pentru a fi observata. Stralucirea stelelor devine foarte intensa in momentul in care acestea se transforma in supernove. Insa acestea ajung la un maxim de intensitate in 20 de zile, in vreme ce obiectul a stralucit pe cerul noptii mai bine de 100 de zile.

Nu numai acest lucru i-a intrigat pe astronomi, ci si faptul ca spectrul obiectului nu se aseamana cu nimic din ceea ce a monitorizat pana in prezent Sloan Digital Sky Survey.
Acesta prezinta o paleta de linii spectrale, insa cand astronomii au incearcat sa identifice oricare dintre linii cu un element, cum ar fi magneziul, celelalte nu au corespuns nici unui element cunoscut.
“Din cauza ca nu putem recunoaste spectrul, nu putem nici macar sa spunem daca obiectul se afla in galaxia noastra sau in alta.”, a declarat Kyle Barbary, conducatorul acestui studiu. Daca se afla in interiorul galaxiei, poate fi un pitic alb care poate straluci brusc, in momentul in care “fura” materie stelara de la un o stea apropiata. Insa acest lucru nu poate explica spectrul ciudat al acesteia. Daca se afla in afara galaxiei, provenienta ei nu va fi foarte usor de explicat.

Cand a fost descoperita prima data, in 2006, astronomul Stefan Immler de la Goddard Space Flight Center apartinand NASA, din Maryland, a sugerat ca obiectul poate fi o supernova foarte indepartata, aflata la 12 miliarde ani-lumina de Pamant.