Home » D:News » Fizicienii cauta alte dimensiuni ale Universului

Fizicienii cauta alte dimensiuni ale Universului

Publicat: 10.11.2008
O echipa de fizicieni, impreuna cu un numar de voluntari din cadrul Case Western Reserve University, a construit un nou simulator de gauri negre numit BlackMax, pentru a cauta dovezi ale existentei altor dimensiuni din Univers.

In teorie, gaurile negre sunt regiuni din spatiu unde campul gravitational este atat de puternic, incat niciun corp care intra in raza sa de actiune nu poate scapa fara a fi absorbit. BlackMax simuleaza tocmai prezenta acestor regiuni. Dupa aproximativ doi ani, programul computerizat permite fizicienilor testarea teoriilor despre producerea si descompunerea gaurilor negre si ia in considerare noile tipuri de efecte pe care crearea si evaporarea gaurilor negre le pot avea in cadrul experimentului Large Hadron Collider (LHC), controlat in prezent de catre Centrul European pentru Cercetare Nucleara (CERN) din Geneva, Elvetia.

BlackMax are loc in stransa legatura cu un alt experiment aflat in desfasurare, denumit ATLAS. Acesta lucreaza asemenea anchetatorilor care cerceteaza locul prabusirii unui avion, pentru a reface apoi puzzle-ul si a identifica cauza prabusirii. In aceasta analogie, BlackMax are functia de a prezice ce piese vor cadea, permitand fizicienilor sa consulte informatiile obtinute in cadrul experimentului ATLAS pentru a vedea daca modelul de particule eliberate in detector se comporta conform asteptarilor.
Demonstrarea acestei teorii ar insemna confirmarea existentei altor dimensiuni in spatiu si ar explica de ce gravitatea este o forta slaba comparativ cu celelalte trei forte fundamentale ale naturii-electromagnetismul sau fortele nucleare slabe si puternice.