Home » D:News » Noi dovezi indica prezenta fostelor oceane pe Marte

Noi dovezi indica prezenta fostelor oceane pe Marte

Publicat: 20.11.2008
Nava Mars Odyssey a transmis recent date de pe Marte care dezvaluie amprenta chimica a unui fost ocean, aflat la suprafata planetei.

Dovezile vin sub forma unor elemente localizate in si in jurul intinselor campii nordice ale Planetei Rosii, o regiune joasa care pare a reprezenta bazinul unui ocean care ocupa in trecut o treime din planeta. “Aceasta descoperire arunca o noua lumina asupra teoriei prezentei apei pe Marte”, declara cercetatorul James Dohm din cadrul Universitatii Arizona.

Pana in prezent, supozitia existentei apei era sustinuta de dovezi indirecte, printre care si diferenta de inaltime dintre suprafete. Aceste forme de relief, studiate atent de catre cercetatori, indicau prezenta unor coaste marine, printre care cea a unui ocean care avea de 20 de ori suprafata Mediteranei si una pentru o alta intindere de apa, o idee mai mica.
Noua descoperire a fost posibila cu ajutorul unui spectometru cu raze gama, care poate masura concentratiile unor elemente chimice variate, pana la o distanta de 30 de centimetri sub suprafata martiana. Existenta unui ocean indica faptul ca temperaturile erau mai ridicate in trecut, creand un climat mai bland, care ar fi permis si favorizat existenta organismelor pe Marte.