Home » D:News » Vapori de apa, detectati la miliarde de ani-lumina

Vapori de apa, detectati la miliarde de ani-lumina

Publicat: 19.12.2008
Un grup de cercetatori din cadrul Institutului Max Planck au utilizat pentru prima data un telescop 100 m Effelsberg pentru a detecta apa la distante foarte mari. Vaporii au fost identificati in quasarul MG J0414+0534, care corespunde unei calatorii in timp de 11.1 miliarde de ani-lumina.

Se crede ca vaporii de apa exista in nori de praf si gaz care hranesc masivele gauri negre din centrul indepartatului quasar. Descoperirea a fost ulterior confirmata de catre observatiile interferometrice de inalta rezolutie facute cu ajutorul aparatului Expanded Very Large Array. Identificarea apei in universul indepartat a fost posibila datorita unui aliniament intamplator intre galaxia care se afla in fata quasarului si acesta. Perioada favorabila le-a permis astronomilor sa observe faptul ca galaxia actiona ca un telescop gigantic, marind si distorsionand lumina quasarului.

“Incercarile facute pana in prezent pentru descoperirea apei la distante mari au esuat, iar noi stiam ca ne aflam in cautarea unor dovezi greu de gasit, prin urmare ne-am folosit de galaxia anterioara pe post de lupa pentru a face observatii la distanta si pentru a fi siguri de rezultate”, a declarat Violette Impellizzeri, conducatorul studiului.
Prezenta apei a mai fost detectata si in trecut, insa numai in cadrul galaxiilor apropiate. Este pentru prima data cand, cu ajutorul instrumentelor avansate si cu putin noroc, se descopera vapori de apa la o distanta atat de mare, oferind cercetatorilor noi oportunitati in ceea ce priveste studierea gaurilor negre in momentul in care galaxiile se formeaza.  “Primul pas catre Universul indepartat va incuraja cercetarile viitoare asupra prezentei apei in galaxiiile distante, cu ajutorul generatiei viitoare de telescoape. Stim ca apa se afla acolo”, adauga Violette Impellizzeri