Home » D:News » Cea mai mare gaura neagra are dimensiunea unei galaxii

Cea mai mare gaura neagra are dimensiunea unei galaxii

Publicat: 05.01.2009
Cea mai mare gaura neagra din Univers, descoperita recent de astronomii Observatorului Tuorla din Finlanda, are masa echivalenta cu cea a 18 miliarde de sori si dimensiunile unei galaxii

Uriasa nebuloasa se afla la o distanta de 3.5 miliarde de ani lumina de Terra, este de sase ori mai grea decat a doua cea mai mare gaura neagra cunoscuta si formeaza miezul quasarului denumit OJ287. O alta gaura neagra, mai mica, de “numai” 100 milioane de sori putere, ce realizeaza o miscare de revolutie o data la 12 ani in jurul gaurii negre mari, rascoleste de doua ori la fiecare ciclu discul de materie din jurul nebuloasei, provocand radiatii ce sporesc simtitor stralucirea quasarului OJ287. Cea mai recenta observare a gaurii negre a fost facuta pe 13 septembrie 2007, iar cercetatorii sunt de parere ca in absenta gaurii negre mai mici, care a contribuit la luminozitatea celei mari, aceasta ar fi fost vazuta cu 20 de ani mai tarziu. “Cele doua gauri negre sunt pe cale sa fuzioneze in perioada urmatorilor 10.000 de ani”, sustine Mauri Valtonen de la Observatorul Tuorla. Care sunt proprtiile la care pot ajunge aceste fenomene astronomice? Craig Wheeler de la Universitatea din Texas spune ca acest lucru depinde de varsta unei gauri negre si de viteza cu care a asimilat materie pentru a creste. “Nu exista vreo limita teoretica”, declara astronomul.

Sursa: Daily Galaxy