Home » D:News » Europa are noi „ochi” in spatiu

Europa are noi „ochi” in spatiu

Publicat: 15.05.2009
Telescoapele spatiale europene Herschel si Planck au fost lansate cu succes de o racheta Ariane 5 care a decolat de la spatioportul Kourou din Guiana Franceza.

Scopul celor doua ustensile plasate pe orbita Terrei este acela de a dezvalui noi detalii despre natura Universului – cum si din ce a fost format cosmosul. Dupa un zbor de numai o ora si jumatate, cele doua telescoape au ajuns cu bine pe orbita, unde s-au desprins de racheta, iar baza de control a misiunii, formata dintr-o echipa de experti germani, le-a localizat deasupra Oceanului Indian si a luat legatura cu ele.

Acest program spatial a costat 1,9 miliarde de euro, ceea ce face din Herschel & Planck cel mai scump proiect al diviziei stiintifice a Agentiei Spatiale Europene (ESA). Herschel este cel mai mare telescop spatial care a ajuns vreodata in spatiu, diametrul lentilei sale, de 3,5 m fiind o data si jumatate mai mare decat acela al lentilei "batranului" Hubble. O asemenea dimensiune ar fi insemnat, in mod normal, o sporire consistenta a greutatii telescopului-satelit, insa lentila are numai 350 de kg, gratie materialului de constructie din care a fost faurita – carbid siliconat.

Misiunea principala a lui Herschel este aceea de a investiga modul in care s-au format si au evoluat galaxiile, de la nasterea Universului pana in prezent. "Telescopul ne va ajuta sa intelegem mai bine cum se nasc stelele noi si cum s-au format cele pe care deja le cunoastem, dandu-ne astfel indicii pretioase si exacte despre evolutia sistemului nostru solar" a declarat Dr. Goran Pilbrat, seful misiunii Herschel ESA.

Scopul lui Plank este acela de a aduce noi date despre radiatiile cosmice de fundal, cele mai vechi raze de lumina cunoscute din Univers, care s-au format la aproximativ 380.000 de ani dupa Big Bang. Masuratorile lui Planck vor fi mai exacte decat toate cele realizate pana acum, telescopul urmand sa furnizeze noi date despre varsta, componenta si forma Universului.

Sursa: BBC