Home » D:News » Crusta stelara este de 10 miliarde ori mai puternica decat otelul

Crusta stelara este de 10 miliarde ori mai puternica decat otelul

Autor: Mihaela Stanescu 05.19.2009
Crusta stelara este de 10 miliarde ori mai puternica decat otelul
Pe baza unor noi calcule facute cu un computer de ultima generatie, cercetatorii estimeaza ca crusta care acopera stelele din clasa Neutron este cel mai dur material cunoscut in Univers.

Pentru a determina punctul de rupere a unei portiuni din scoarta unei stele Neutron, echipa cercetatorilor din cadrul Universitatii Indiana a simulat modificarea si deformarea crustei stelare respective prin intermediul bombardarii cu un flux magnetic. Rezultatele au fost surprinzatoare pentru toata lumea, demonstrand ca un fragment din crusta unei stele Neutron poate suporta o forta de 10 miliarde de ori mai mare decat cea necesara pentru a indoi o bucata de otel de aceeasi dimensiune.

„Suna dramatic si incredibil in acelasi timp, dar este foarte adevarat. Crusta stelelor de tip Neutron este cea mai dura forma de materie cunoscuta pana in prezent din intregul Univers”, declara Charles Horrowitz, conducatorul grupului de cercetari.
Stelele din clasa Neutron sunt cele mai dense obiecte din Univers dupa Gaurile Negre. Pentru exemplificare, o simpla lingurita de ceai plina cu materie de pe o stea Neutron, cantareste circa o suta de milioane de tone!

Spre deosebire de stelele obisnuite, stelele Neutron au o suprafata foarte dura care acopera un miez alcatuit dintr-un amestec de particule subatomice superdense, sunt de parere astronomii. Cu toate ca suprafata unei astfel de stele este incredibil de dura, ea se crapa deseori datorita presiunii exercitate de campul magnetic extrem de puternic al unei stele Neutron.

Sursa : National Geographic