Home » D:News » Fulgere versus avioane

Fulgere versus avioane

Descopera 06.19.2009
Este suficient ca un fulger sa loveasca un obiect oarecare aflat pe o raza de cativa kilometri fata de noi pentru a ne da fiori. Dar atunci cand obiectul este chiar un avion in care noi insisne ne aflam, experienta poate fi de-a dreptul cutremuratoare. Totusi, cat de expuse sunt aeroplanele in fata descarcarilor electrice?

Este o intrebare rostita de tot mai multi oameni incepand din momentul nefericitului eveniment al prabusirii in Atlantic a unui Air France Airbus AF447 cu 228 pasageri la bord, ca urmare a presupusului impact cu un fulger.

Imaginea si videoclipul alaturate ilustreaza un avion lovit de trasnet in momentul decolarii de pe aeroportul din Osaka, Japonia. Aparent, nimeni de la bordul aparatului de zbor nu a fost ranit si nu se stie daca avionul a suferit vreo avarie. Ca in majoritatea cazurilor de aceasta natura si poate surprinzator pentru unii, aeronava insasi pare sa fi declansat descarcarea electrica.

De fapt, in anii ’80 s-a demonstrat ca in marea majoritate a cazurilor – pana la 90% – de fulgerare a avioanelor, evenimentul isi are originea chiar in aeroplane pe masura ce acestea zboara prin zone noroase puternic incarcate electric. Ce se intampla cu restul de 10%? In asemenea incidente, aeronava se indreapta intr-o furtuna cu fulgere si intercepteaza un tasnet independent de sine. Ocazional, acestea sunt catastrofice.

Situatiile de fulgere pozitive, cunoscute mai bine ca “lovituri din senin”, reprezinta cu siguranta un tip de fulgere pe care un avion nu ar vrea sa il intalneasca. Fiind mai putin de 5% din descarcarile electrice, aceste forme rare de activitate electrica sunt declansate de incarcaturi pozitive in sferele superioare ale norilor care se descarca spre sol prin energia pamantului.

 Fulgerele pozitive sunt mult mai puternice si mai durabile decat alte forme de fulgere si pot lovi pe distante de zeci de kilometri din inaltul norilor. Din cauza puterii lor, “loviturile din senin” sunt in mod cert periculoase. Mai mult de atat, cele mai multe aeronave nu sunt proiectate pentru a suporta asemenea lovituri, pentru ca existenta lor nu era cunoscuta atunci cand standardele de siguranta ale avioanelor au fost stabilite.

Un dispozitiv cunoscut drept “fitil static” actioneaza ca o piedica impotriva descarcarilor electrice, determinand disiparea fulgerului in locul circularii acestuia in zonele vulnerabile ale avionului. Dar un fulger din senin poate fi o alta poveste.

Se estimeaza ca in medie, fiecare avion comercial american este lovit de fulgere cel putin o data pe an si totusi niciun accident aviatic nu a fost atribuit trasnirii timp de zeci de ani. Totusi, in urma tragediei aviatice din 1963, cand zborul Pan Am 214 s-a prabusit din cauza unei explozii a rezervorului de combustibil si 81 de oameni au murit, toate avioanele comerciale au fost dotate cu fitile de descarcare a fulgerelor.

 Sursa: Environmentalgraffiti

CITESTE SI:

Cele mai noi articole
Trezitul cu o oră mai devreme poate reduce riscul de depresie cu până la 23%
Trezitul cu o oră mai devreme poate reduce riscul de depresie cu până la 23%
Cercetătorii de la Harvard susțin că studiile privind declinul numărului spermatozoizilor sunt absurde
Cercetătorii de la Harvard susțin că studiile privind declinul numărului spermatozoizilor sunt absurde
Imagine panoramică absolut uimitoare cu planeta Marte, trimisă de roverul Perseverance
Imagine panoramică absolut uimitoare cu planeta Marte, trimisă de roverul Perseverance
Excursiile de o zi în Delta Dunării, un produs turistic toxic pentru natură
Excursiile de o zi în Delta Dunării, un produs turistic toxic pentru natură
Prima ţară din lume care ar putea adopta Bitcoin ca mijloc de plată
Prima ţară din lume care ar putea adopta Bitcoin ca mijloc de plată
Fontana di Trevi, capodoperă a stilului baroc și una dintre cele mai frumoase fântâni ale Romei
Fontana di Trevi, capodoperă a stilului baroc și una dintre cele mai frumoase fântâni ale Romei
Efectele halucinogene ale absintului: Mit sau adevăr?
Efectele halucinogene ale absintului: Mit sau adevăr?
Norii – cum se formează și care sunt cei mai importanți
Norii – cum se formează și care sunt cei mai importanți
Noaptea Muzeelor 2021. Expozițiile pe care nu trebuie să le ratezi în București
Noaptea Muzeelor 2021. Expozițiile pe care nu trebuie să le ratezi în București
Acest simplu cadou primit în urmă cu 79 de ani avea să o transforme într-o figură-simbol a genocidului nazist
Acest simplu cadou primit în urmă cu 79 de ani avea să o transforme într-o figură-simbol a genocidului nazist
Marina SUA tocmai a folosit o dronă care a realimentat din zbor un avion de luptă Super Hornet
Marina SUA tocmai a folosit o dronă care a realimentat din zbor un avion de luptă Super Hornet
Nava spațială Juno a surprins primele imagini apropiate cu Ganymede din ultimele două decenii
Nava spațială Juno a surprins primele imagini apropiate cu Ganymede din ultimele două decenii
Producătorii de cipuri din Dresda extind, pe fondul crizei, facilităţile de producţie
Producătorii de cipuri din Dresda extind, pe fondul crizei, facilităţile de producţie
Speranță de viață prelungită cu 23% pentru șoarecii modificați genetic. Tratamentul ar putea fi folosit în viitor și la oameni
Speranță de viață prelungită cu 23% pentru șoarecii modificați genetic. Tratamentul ar putea fi folosit în viitor ...
Cum este influențată viața copiilor de lipsa de afecțiune
Cum este influențată viața copiilor de lipsa de afecțiune
Grace, robotul destinat celor izolați de pandemie. A fost creat de echipa care a creat-o pe Sophia
Grace, robotul destinat celor izolați de pandemie. A fost creat de echipa care a creat-o pe Sophia
Cercetătorii din Cluj lucrează la primul sistem robotic de curățare a deşeurilor de pe fundul oceanului
Cercetătorii din Cluj lucrează la primul sistem robotic de curățare a deşeurilor de pe fundul oceanului
Pui de urs, ținut în captivitate de un bărbat din Borșa. Ministrul Mediului spune că este „un act de cruzime”
Pui de urs, ținut în captivitate de un bărbat din Borșa. Ministrul Mediului spune că este „un act de cruzime”