Home » D:News » Fulgere versus avioane

Fulgere versus avioane

Publicat: 19.06.2009
Este suficient ca un fulger sa loveasca un obiect oarecare aflat pe o raza de cativa kilometri fata de noi pentru a ne da fiori. Dar atunci cand obiectul este chiar un avion in care noi insisne ne aflam, experienta poate fi de-a dreptul cutremuratoare. Totusi, cat de expuse sunt aeroplanele in fata descarcarilor electrice?

Este o intrebare rostita de tot mai multi oameni incepand din momentul nefericitului eveniment al prabusirii in Atlantic a unui Air France Airbus AF447 cu 228 pasageri la bord, ca urmare a presupusului impact cu un fulger.

Imaginea si videoclipul alaturate ilustreaza un avion lovit de trasnet in momentul decolarii de pe aeroportul din Osaka, Japonia. Aparent, nimeni de la bordul aparatului de zbor nu a fost ranit si nu se stie daca avionul a suferit vreo avarie. Ca in majoritatea cazurilor de aceasta natura si poate surprinzator pentru unii, aeronava insasi pare sa fi declansat descarcarea electrica.

De fapt, in anii ’80 s-a demonstrat ca in marea majoritate a cazurilor – pana la 90% – de fulgerare a avioanelor, evenimentul isi are originea chiar in aeroplane pe masura ce acestea zboara prin zone noroase puternic incarcate electric. Ce se intampla cu restul de 10%? In asemenea incidente, aeronava se indreapta intr-o furtuna cu fulgere si intercepteaza un tasnet independent de sine. Ocazional, acestea sunt catastrofice.

Situatiile de fulgere pozitive, cunoscute mai bine ca “lovituri din senin”, reprezinta cu siguranta un tip de fulgere pe care un avion nu ar vrea sa il intalneasca. Fiind mai putin de 5% din descarcarile electrice, aceste forme rare de activitate electrica sunt declansate de incarcaturi pozitive in sferele superioare ale norilor care se descarca spre sol prin energia pamantului.

 Fulgerele pozitive sunt mult mai puternice si mai durabile decat alte forme de fulgere si pot lovi pe distante de zeci de kilometri din inaltul norilor. Din cauza puterii lor, “loviturile din senin” sunt in mod cert periculoase. Mai mult de atat, cele mai multe aeronave nu sunt proiectate pentru a suporta asemenea lovituri, pentru ca existenta lor nu era cunoscuta atunci cand standardele de siguranta ale avioanelor au fost stabilite.

Un dispozitiv cunoscut drept “fitil static” actioneaza ca o piedica impotriva descarcarilor electrice, determinand disiparea fulgerului in locul circularii acestuia in zonele vulnerabile ale avionului. Dar un fulger din senin poate fi o alta poveste.

Se estimeaza ca in medie, fiecare avion comercial american este lovit de fulgere cel putin o data pe an si totusi niciun accident aviatic nu a fost atribuit trasnirii timp de zeci de ani. Totusi, in urma tragediei aviatice din 1963, cand zborul Pan Am 214 s-a prabusit din cauza unei explozii a rezervorului de combustibil si 81 de oameni au murit, toate avioanele comerciale au fost dotate cu fitile de descarcare a fulgerelor.

 Sursa: Environmentalgraffiti

CITESTE SI:

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
De ce se scarpină șoarecii atunci când îi văd pe alții că fac acest lucru?
De ce se scarpină șoarecii atunci când îi văd pe alții că fac acest lucru?
Test de cultură generală. Câte calorii are un pahar cu apă?
Test de cultură generală. Câte calorii are un pahar cu apă?
Lava sintetică creată de cercetători pentru a înțelege lumile nelocuibile
Lava sintetică creată de cercetători pentru a înțelege lumile nelocuibile
Ucraina recuperează teritorii în regiunea pe care Rusia susține că a anexat-o
Ucraina recuperează teritorii în regiunea pe care Rusia susține că a anexat-o
Polonia vrea arme nucleare de la SUA. O premieră pentru un fost stat din Pactul Varșovia
Polonia vrea arme nucleare de la SUA. O premieră pentru un fost stat din Pactul Varșovia
Fizicianul evreu premiat cu Nobel care a contribuit apoi masiv la dezvoltarea bombei atomice. A intrat într-un conflict deschis chiar cu Einstein
Fizicianul evreu premiat cu Nobel care a contribuit apoi masiv la dezvoltarea bombei atomice. A intrat într-un conflict ...
Dinți de aur au fost găsiți într-o „cameră de tortură”, spun oficialii ucraineni
Dinți de aur au fost găsiți într-o „cameră de tortură”, spun oficialii ucraineni
Un nou val de COVID-19 lovește Franța. „Trebuie neapărat să purtăm măști”
Un nou val de COVID-19 lovește Franța. „Trebuie neapărat să purtăm măști”
Prima țară post-comunistă care tocmai a legalizat căsătoria între persoane de acelaşi sex
Prima țară post-comunistă care tocmai a legalizat căsătoria între persoane de acelaşi sex
Opoziția condusă de aliații lui Navalny vrea să se reorganizeze
Opoziția condusă de aliații lui Navalny vrea să se reorganizeze
John F. Kennedy, cel mai tânăr președinte american. „Dacă găsești un drum fără obstacole, probabil că acela nu duce nicăieri”
John F. Kennedy, cel mai tânăr președinte american. „Dacă găsești un drum fără obstacole, probabil că acela nu ...
Arheologii dezvăluie sfere de piatră dintr-un joc de societate din Grecia Antică
Arheologii dezvăluie sfere de piatră dintr-un joc de societate din Grecia Antică
Galaxia noastră s-ar putea evapora pe măsură ce stelele dispar din Calea Lactee
Galaxia noastră s-ar putea evapora pe măsură ce stelele dispar din Calea Lactee
Particule toxice de poluare a aerului, găsite în plămânii și creierul bebelușilor nenăscuți
Particule toxice de poluare a aerului, găsite în plămânii și creierul bebelușilor nenăscuți
Imagini în premieră mondială arată marele rechin alb devorat de orci
Imagini în premieră mondială arată marele rechin alb devorat de orci
Ihtiozaurii nu concurau pentru hrană, ci își împărțeau resursele
Ihtiozaurii nu concurau pentru hrană, ci își împărțeau resursele
Ce a lăsat în urmă asteroidul lovit de nava spațială DART?
Ce a lăsat în urmă asteroidul lovit de nava spațială DART?
Premiul Nobel pentru Literatură 2022, acordat scriitoarei franceze Annie Ernaux
Premiul Nobel pentru Literatură 2022, acordat scriitoarei franceze Annie Ernaux