Home » D:News » Batalia genelor: om vs. cimpanzeu

Batalia genelor: om vs. cimpanzeu

Autor: Cecilia Stroe 07.01.2009
Batalia genelor: om vs. cimpanzeu
In urma unor studii genetice, cercetatorii au ajuns la concluzia ca ADN-ul cimpanzeilor este asemanator in proportie de 98.4% cu cel uman, in ciuda diferentelor profunde care ne despart.

Ca urmare a acestui studiu, care subliniaza linia subtire ce ne desparte de verii nostri mai mici, membrii proiectului Great Ape sunt de parere ca aceste primate ar trebui sa se bucure de niste drepturi primare, asemanatoare cu cele de care ne bucuram noi, oamenii.

Inca de acum 50 de ani, asemanarile intre cele doua specii au atras atentia savantilor, prin urmare, au fost demarate studii in vederea stabilirii similaritatilor si deosebirilor. In concluzie, cimpanzeii stiu sa utilizeze unelte din piatra, au o cultura rudimentara, mamele se implica in educarea puilor, si mai ales au sentimente identice cu cele umane: frica, tristete, fericire si chiar suferinta provocata de pierderea celor dragi.

Cei implicati in proiectul Great Ape sunt de parere ca linia dintre oameni si alte fiinte non-umane este atat de subtire, incat cateodata este greu de observat. Odata cu dezvoltarea unei harti a genomului, diferentele genetice care despart omul de cimpanzeu continua sa se diminueze: se pare ca doar 1,6% dintre genele noastre sunt diferite. Avand in vedere ca este vorba despre o asemanare coplesitor de mare, cercetorii au ajuns la concluzia ca diferenta de 1,6% este indejuns pentru a explica deosebirile mari dintre oameni si cimpanzei.

Insa nu toata lumea este de parere ca cimpanezii ar trebui sa se bucure de drepturi legale.
“Cimpanzeii au aproximativ 98% din ADN-ul uman, insa si bananele au un procent de 50%, si totusi noi nu suntem 98% cimpanezei si 50% banane. Suntem in intregime umani si unici”, este de parere Jeremy Taylor, autorul cartii Not a Chimp: The Hunt to Find the Genes that Make Us Human.