Home » D:News » Medicamentul va avea efect? Rezolva ecuatia

Medicamentul va avea efect? Rezolva ecuatia

Publicat: 18.08.2009
Tratamentul va functiona? Cancerul va recidiva? Pentru a raspunde la acest gen de intrebari medicina a facut o “alianta” neasteptata: cu matematica.

Stirea vine de la Universitatea din Edinburg, Scotia, unde cercetatorii au demonstrat ca un model matematic poate indica daca pacientele vor raspunde sau nu la tratamentul cu trastuzumab, unul dintre medicamentele de ultima generatie care a revolutionat tratamentul tumorelor la san. In sine, acest medicament reprezinta deja o terapie “tintita”: functioneaza doar la femeile ale caror tumore exprima o anumita cantitate dintr-o proteina numita Her2. Totusi, chiar si printre acestea, doar unele vor raspunde favorabil (25-50%) la tratament, in timp ce celelalte vor dezvolta mai devreme sau mai tarziu o rezistenta la aceasta substanta activa. Prin intermediul unui sistem extrem de complex alcatuit din 56 ecuatii diferentiale, cercetatorii au analizat variatiile in concentratii a 56 elemente biologice, proteine si molecule lipidice, in 122 tumore mamare extirpate, dintre toate, proteina numita PTEN reiesind a fi un indicator al tumorelor rezistente sau sensibile la tratament. Potrivit cercetatorilor scotieni, puterea de calcul in prezent este atat de mare incat modele care inainte puteau servi doar pentru previziunile meteo, calatoriile spatiale sau efectele unei explozii nucleare, pot fi acum utilizate in clinica pentru a estima impactul anumitor tratamente.
Sursa: Corriere della Sera