Prima pagină D:News

Enigmaticul “dans” al moleculelor

09.10.2009 | ● Vizualizări: 126
Enigmaticul “dans” al moleculelor      biologie moleculara, fractal, nucleu, ADN + zoom
Galerie foto (1)

Un nou experiment, realizat de Sebastien Huet si Aurelien Bancaud de la European Molecular Biology Laboratory (Germania) a demonstrat ca o abordare matematica poate deslusi si anumite aspecte inca neexplicate din biologia moleculara. Astfel, daca se arunca in interiorul nucleului unei celule o “privire“ matematica, se pot detecta figuri fractale ordonate, desenate de moleculele care “danseaza” pentru a se intalni si a reactiona unele cu altele.

Pentru ca totul sa functioneze "ca la carte", celulele trebuiesa se asigure ca moleculele sunt acolo unde trebuie sa fie, lamomentul oportun, motiv pentru care exista mai multe compartimenteimpartite de membrane lipidice, menite a evita eventuale "iesiri indecor". Dar aceste membrane nu exista in interiorul nucleului(impartit si el in regiuni diferite). Sa luam ca exemplu cromatina,substanta care formeaza cromozomii: in anumite zone ale nucleuluise gaseste in forma de eucromatina, adica cu ADN impachetat intr-unmod mai "lejer". Iar daca genele in eucromatina sunt active, celedin heterocromatina de obicei sunt inactive, misterul fiind cumface celula sa-si mentina cele doua compartimente distincte.
Pentru a gasi un raspuns, cercetatorii au trasat un parcurs demolecule fluorescente in interiorul unui nucleu de celule vii,dispuse pe o lamela, si au descoperit ca acestea se misca ca si cumar trebui sa evite niste obstacole, desenand linii asemanatoareunui traseu de coasta. In mod suprinzator, molecule de dimensiunidiferite par a urma aceeasi schema, repetata la diferite scari. Cualte cuvinte, este ca si cum mediul ar fi fractal, constituit adicaintr-un sistem de canale ramificate. In cazul cromatinei,cercetatorii cred ca separarea spatiala a celor doua forme s-ardatora tocmai diferentei de scara. Eucromatina - sustin ei - pare ase misca intr-o dimensiune mai ampla, ceea ce inseamna ca ocupa maimult spatiu si expune o suprafata mai mare proteinelor careinteractioneaza cu ea. Traseul urmat de heterocromatina in schimbeste mult "scurtat" si in consecinta inferioara este si suprafataexpusa, ceea ce ar putea explica de ce prima contine mai multe geneactive decat a doua.
Sursa: Galileo