Prima pagină D:News

Acvila care se hranea cu oameni

09.14.2009 | ● Vizualizări: 699
Acvila care se hranea cu oameni     acvila lui Haast, vulturi, pasari, animale disparute, crazy zoo + zoom

O echipa mixta de cercetatori din Australia si Noua Zelanda a demarat scanarea si investigarea fosilelor acvilei lui Haast (Harpagostris moorei), cea mai mare pasare de prada care a trait vreodata si singura acvila care obisnuia in mod frecvent sa vaneze chiar oameni adulti.

Acvila lui Haast a disparut de mai bine de 500 de ani, dar fortasi reputatia acestei pasari misterioase continua sa-i fascineze peornitologi si paleontologi. Cercetatorii afirma ca rapitoarea, caretraia in muntii din Noua Zeelanda si cantarea pana la 18 kilograme,era un pradator feroce si nu un mancatoar de cadavre, cum s-asustinut la un momentdat. Pentru a descifra tainele temutei pasaride prada, cercetatorii Ken Ashwel de la Universitatea din New SouthWales si Paul Scotfield din cadrul Muzeului Canterbury, au folosittomografia computerizata axiala sau CAT, pentru a scana craniile,pelvisurile si ciocurile fosilizate in scopul de a reconstruicreierul, ochii, urechile si inima pasarii disparute.

Datele obtinute au fost comparate cu caracteristicile acvilelormoderne, pentru a determina daca acvila lui Haast a fostintr-adevar monstrul inaripat care ucidea pasari Moa si oameni.Cercetatorii au mai descoperit cu surprindere ca imensa pasare deprada a evoluat foarte rapid dintr-un stramos care avea taliaaproximativa a unei ciori. Corpul acvilei Haast a crescut mult mairepede decat creierul in decursul procesului evolutiv. De fapt,corpul si-a multiplicat de 10 ori dimensiunile in intervalul de 1,8milioane-700 000 ani, cuprins intre Pleistocenul timpuriu si celmijlociu.

Acvila lui Haast a disparut in urma distrugerii habitatului si aprazilor sale principale, pasarile Moa, care au fost la randul lorvanate pana la extinctia totala de catre primii polinezieni care ausosit in Noua Zeelanda. Folclorul maori abunda in relatariterifiante despre pasarea pouakai sau hokioi, cum numeaupolinezienii acvila, care cobora din vazduh si ucideaoamenii.