Prima pagină D:News

Noi fotografii ale Universului in miscare

10.01.2009 | ● Vizualizări: 75
Noi fotografii ale Universului in miscare     no tags + zoom
Galerie foto (1)

Asa cum ne-a obisnuit, Hubble Space Telescope ne surprinde cu noi fotografii uimitoare ale unui Univers prea putin explorat. Imaginile, date recent publicitatii, ne dezvaluie galaxiile NGC 4402 si NGC 4500, captate in ipostaze inedite de catre Camera Avansata de Supraveghere a telescopului spatial Hubble.

Aflata la 60 de milioane de ani-lumina, galaxia NGC 4522 sedeplaseaza cu o viteza de 9.600 de kilometri pe ora. Galaxiile carese deplaseaza foarte rapid sunt deformate de catre vanturileputernice generate in urma miscarii. In timpul desfasurarii acestuiproces, materia usoara care intra in alcatuirea acestor galaxiieste indepartata ca urmare a presiunii exercitate de acestevanturi.

Cadrele suprind imagini ale discului de praf incadrat de gazelegenerate in interiorul galaxiei NGC 4402, exact intr-unul dinmomentele in care presiunea puternica incepe sa "arunce" materiausoara. Gazul fierbinte dintre galaxiile care formeaza un grup estecel care ajuta la formarea formei ciudate, usor circulare pe caregalaxiile o iau in timpul acestui proces.

Imaginile au fost captate in 2007, inainte ca Hubble sa sufere otemporara intrerupere in alimentarea cu energie. Au fost recuperatecu succes in cadrul operatiunii de imbunatatire a sistemului si ainstrumentelor de la bord, desfasurata in luna mai a acestui an.Cele doua fotografii sunt indeajuns de profunde pentru a permitestudierea a sute, daca nu mii de galaxii care apar in fundalulindepartat.