Prima pagină D:News

DISCOVERING ARDI - descoperiri revolutionare despre evolutia omului

10.06.2009 | ● Vizualizări: 286
DISCOVERING ARDI - descoperiri revolutionare despre evolutia omului     Discovery Channel, Discovering Ardi, Ardipithecus ramidus, cercetare, hominizi, stramosul omului, etiopia, paleontologie, evolutia omului, ardi, lucy + zoom

Dupa ce revista Science a publicat stirea despre descoperirea si studierea unui schelet feminin incomplet, vechi de 4,4 milioane de ani, botezat “Ardi”, Discovery Channel a realizat un program special, DISCOVERING ARDI, care va ajunge in Romania, pe 7 martie 2010.

Documentarul de doua ore prezinta investigatia sustinuta care acondus la publicarea studiului de referinta despre fosilele deArdipithecus ramidus. Investigatiastiintifica inceputa in desertul etiopian cu 17 ani in urmadeschide un nou capitol despre evolutia umana.Acesta dezvaluie primii pasi din evolutia stramosilor nostri, dupace ne-am desprins de un stramos pe care l-am avut candva in comuncu cimpanzeii de astazi. Scheletul lui "Ardi", ceilalti hominizialaturi de care a trait, rocile, solul, plantele si animalele careau alcatuit lumea ei au fost analizate in laboratoare din intreagalume, iar cercetatorii si-au publicat acum descoperirile inprestigioasa revista Science.

"Ardi" este acum cel mai vechi schelet de acest feldescoperit vreodata, facand parte din ramura hominida a arboreluigenealogic al primatelor. Aceste descoperiri facute inEtiopia dezvaluie un grad primar de evolutie in Africa, situat dinpunct de vedere cronologic inaintea celebruluiAustralopithecus botezat "Lucy". Ardipithecus afost o faptura a tinuturilor impadurite, cu creierul de dimensiunimici, brate lungi si picioare scurte. Pelvisul si talpile saleatesta o forma primitiva de mers biped pe sol, darArdipithecus era si un bun catarator in copaci, avanddegete lungi la maini si la picioare, care ii permiteau o prizaasemanatoare cu a unei maimute antropoide. Aceasta descoperireraspunde astfel la intrebarea cum au devenit hominizii bipezi.

DISCOVERING ARDI este rezultatul uneicolaborari de zece ani intre proiectul de cercetare Middle Awash siPrimary Pictures din Atlanta. Regizorul Rod Paul si echipa lui aucolaborat indeaproape cu cercetatorii, pentru a ajunge la un nivelfara precedent in materie de detalii, acuratete si descriere a luiArdipithecus ramidus. In mare parte, toate aceste lucrurisunt surprinse pe masura ce se intampla, fiind filmate in locatie,in Etiopia. Cu permisiunea Guvernului etiopian, primele filmari auinceput in 1999 si au fost urmate de alte trei filmari in zona decercetari din desert si la Muzeul National din Addis Ababa. Altefilmari au fost derulate in laboratorul Universitatii din Tokyo decatre un alt cercetator implicat in proiect, Dr. Gen Suwa, dar siin diverse alte locatii din SUA.

Povestea documentarului incepe cu descoperirea in 1974 alui Australopithecus afarensis in Hadar, in nord-estulEtiopiei. Botezat "Lucy," acest schelet vechi de 3,2 milioane aniera, la vremea respectiva, cel mai vechi schelet de hominiddescoperit vreodata. Titlul lui Lucy avea sa fie luat 20de ani mai tarziu de descoperirea din 1994 a lui "Ardi" in regiuneaAfar din Etiopia, in zona de studiu Middle Awash. O echipainternationala de cercetatori de elita urma sa isi petreacaurmatorii 15 ani asambland-o pe "Ardi" impreuna cu lumea eipierduta, dand dovada de multa delicatete, meticulozitate siperseverenta in efortul de a-i dezvalui semnificatiile.

Filmul foloseste atat secvente filmate in locatie, cat sisegmente consistente de animatie generata pe computer, pentru aprezenta in detaliu studiile originale. Imagini dramatice, filmatedin aer, au fost realizate in 2007 pentru a surprinde frumuseteapura si dramatismul depresiunii Middle Awash. Nu au fost realizatereconstituiri.

In plus, Discovery va oferi o experienta completa si captivantautilizatorilor online, pe www.discovery.com/ardi.Acest website special care va insoti programul DISCOVERINGARDI include Manualul Ardipithecus, texte interactivebogate, care exploreaza elementele majore ale descoperirii lui"Ardi", cum ar fi: Cronica descoperirii - o prezentare cronologicape baza fotografiilor realizate de echipa din Middle Awash intimpul celor trei sezoane petrecute pe teren, pentru a facesapaturile care au scos la lumina scheletul, in desertul etiopian;si Ardi prinde viata, prezentarea in exclusivitate a modului incare celebrul artist expert in istoria naturii, Jay Matternes, areconstituit-o pe "Ardi", cu o acuratete remarcabila si prineforturi uriase.

Echipa internationala de cercetatori a evaluat dimensiunileproiectului si descoperirile realizate: "Acestea sunt rezultateleunei misiuni stiintifice derulate in strafundurile trecutuluinostru african indepartat," a declarat co-directorul si geologulproiectului, Dr. Giday WoldeGabriel de la Laboratorul National LosAlamos. "Noua anatomie pe care o descriem in aceste articolemodifica fundametal modul in care am inteles pana acum originileomului si stadiile primare ale evolutiei sale," a declarat expertulin anatomie si biologie evolutiva, Profesorul C. Owen Lovejoy, dela Universitatea de Stat din Kent. Co-directorul si paleontologulproiectului, Profesorul Tim White de la Centrul de Cercetari asupraEvolutiei Umane al Universitatii Berkeley din California, adauga:"Ardipithecus nu este cimpanzeu. Nu este nici om. E ceea ce am fostnoi candva, la un moment dat."

"Discovery Channel este incantat sa poata spune povestea luiArdipithecus ramidus. in DISCOVERING ARDI, le prezentamtelespectatorilor analiza stiintifica derulata de aceasta echipainternationala de 47 cercetatori, care reconstituie scheletulhominidului si stabilesc legaturi intre acesta si mii de altefosile de plante si animale. Cercetarile stiintifice derulate inDISCOVERING ARDI reprezinta elementul de baza al misiunii noastre,iar noi am facut mari eforturi pentru a relata aceasta povestedespre descoperiri stiintifice extraordinare," a declarat JohnFord, President si General Manager al Discovery Channel.