Prima pagină D:News

A fost stabilita varsta celui mai vechi eveniment cosmic observat vreodata

10.29.2009 | ● Vizualizări: 956
A fost stabilita varsta celui mai vechi eveniment cosmic observat vreodata     univers, explozie, raze gamma, stele, big bang + zoom

Este vorba despre o gigantica explozie de raze gamma - “'Gamma Ray Burst”-, survenita pe cand Universul era foarte “tanar”, la doar 630 milioane de ani dupa Big Bang. Explozia a avut loc in urma cu 13,7 miliarde de ani.

O explozie gigantica a unei stele a iluminat pentru prima oara"Universul intunecat": a avut loc in urma cu aproximativ 13,7miliarde de ani, intr-un univers foarte "tanar", care pana acum secredea ca ar fi fost lipsit de stele si scufundat intr-o beznatotala. Este vorba, de asemenea, si despre obiectul cel maiindepartat observat pana acum de astrofizicieni.

"Se credea ca in primii 800-900 milioane de ani, Universul ar fifost intunecat, insa nu s-a intamplat deloc asa", a declaratMassimo Della Valle, de la Observatorul din Napoli al InstitutuluiNational de Astrofizica din Italia (INAf). Astrofizicianul esteautorul studiului (publicat in revista Nature), realizat incolaborare cu Guido Chincarini, de la Universitatea Bicocca dinMilano si coordonat de Ruben Salvaterra, de la INAF.

Detectarea exploziei care a luminat pentru prima oara Cosmosul afost facuta de astrofizicienii italieni cu ajutorul satelituluiSwift, nascut din colaborarea dintre NASA, Agentia SpatialaItaliana (Asi) si Consiliul britanic pentru Studii Astronomice side Fizica Particulelor (Pparc), si Telescopul National Galileo alINAF, din Insulele Canare.

Primul instrument a detectat explozia de raze gamma (denumita "GRB090423"), iar al doilea a permis sa-i fie masurata distanta,impreuna cu Very Large Telescope (VLT) de la Observatorulmeridional european (ESO) din Chile. "Este prima oara cand vedem unobiect luminand universul intunecat", a adaugat Della Valle.
Sursa: Ansa