Prima pagină D:News

Genele paterne scurteaza viata

Redactia Descopera.ro | 12.03.2009 | ● Vizualizări: 124
Genele paterne scurteaza viata     longevitate, durata de viata, mamifere, gene, parinti + zoom
Galerie foto (1)

Sunt mult mai longevive femelele de soarece produse cu material genetic provenit de la doua mame decat cele cu o mama si un tata, intrucat genele transportate de spermatozoizi au un efect distrugator asupra duratei vietii. Este concluzia unui studiu realizat de doi biologi japonezi.

"Stim de mai multa vreme ca femeile traiesc in medie mai mult decat barbatii in aproape toate tarile din lume, si ca aceste diferente de longevitate corelate sexului sunt prezente si la multe specii de mamifere", au declarat Tomohiro Kono de la Tokyo University of Agriculture si Manabu Kawahara de la Saga University, autorii studiului. Dupa cum au precizat, ratiunea acestei diferente nu era clara, si in mod deosebit nu se stia daca longevitatea mamiferelor este controlata de compozitia genomica a unuia sau a ambilor parinti.

Penmtru a rezolva problema, cercetatorii au produs embrioni fecundand un ovul cu material genetic provenit de la un alt ovul, tratat astfel incat sa simuleze comportamentul spermatozoizilor. Ulterior, embrionii au fost implantati in mame-surogat.
In medie, soarecii astfel creati din genomul a doua femele au trait 841,5 zile fata de cele 655,5 ale soarecilor din esantionul de control, dotati cu un amestec normal de gene paterne si materne. Adica o durata de viata cu o treime mai mare.

"Consideram ca motivul cel mai probabil al acestei diferente in longevitate este corelat reprimarii genei Rasgrf1 la soareci bi-maternali. In mod normal, aceasta gena este exprimata de cromozomul mostenit pe cale paterna si este o gena intiparita pe cromozomul 9, asociat dezvoltarii post-natale", a mai adaugat Kono.