Prima pagină D:News

Jumatate planta, jumatate animal?

Redactia Descopera.ro | 01.14.2010 | ● Vizualizări: 320
Jumatate planta, jumatate animal?     biologie, melc, alga, animal, planta, clorofila, fotosinteza + zoom

Un biolog american a descoperit ca o specie de melc acvatic poate produce clorofila si se poate hrani prin fotosinteza – intocmai ca plantele.

Animalul, un limax (melc fara cochilie), de culoare verde, care traieste in mlastini sarate de pe coasta estica a Americii de Nord, nu nunmai ca sintetizeaza clorofila - pigmentul verde specific plantelor - dar o si utilizeaza pentru a desfasura procesul de fotosinteza, prin care, in prezenta luminii, plantele isi sintetizeaza hrana necesara intretinerii functiilor vitale.

Melcul, numit Elysia chlorotica, este primul animal pluricelular la care s-a descoperit o astfel de insusire.

Se crede ca melcul a "furat" genele care coordoneaza sinteza clorofilei de la algele verzi cu care se hraneste si a incorporat aceste gene in propriul sau genom, fiind chiar capabil sa le transmita urmasilor.

Mecanismul genetic prin care a fost posibila insusirea genelor straine este inca necunoscut.

Melcii Elysia chlorotica nu numai ca detin genele necesare pentru sinteza clorofilei, ci "sterpelesc" de la alge si cloroplaste - organite celulare cu rol in fotosinteza.

Tinuti intr-un acvariu, fara hrana, furnizandu-li-se doar lumina timp de 12 ore pe zi, melcii au supravietuit luni de zile, producandu-si substantele nutritive cu ajutorul clorofilei, prin fotosinteza.

Sursa: FOXNews