Prima pagină D:News

Istoria a capatat o noua era primordiala, Chaotianul

Redactia Descopera.ro | 01.19.2010 | ● Vizualizări: 243
Istoria a capatat o noua era primordiala, Chaotianul     no tags + zoom
Galerie foto (2)

Scara geologica a timpului, cu familiarele ei perioade Cretacicul, Cambrianul si Eocenul, functioneaza optim in ce priveste istoria Terrei. Aceste incadrari cronologice acopera insa numai 3,8 miliarde de ani de istorie, atat cat insumeaza varsta Pamantului. Ce s-a intamplat inaintea acestui moment este clasificat ca facand parte dintr-un eon indefinibil denumit Hadean.

Pentru cativa geologi insa, aceasta bajbaiala nu mai este satisfacatoare. Satui sa se refere la evenimentele erei Hadean in fraze vagi precum "in apropierea perioadei formarii Lunii" sau "la scurt timp dupa ce Pamantul s-a racit", patru cercetatori au fragmentat Hadeanul in perioade geologice distincte si au extins spre inceputuri scara timpului clasificat pana la formarea Sistemului Solar, cu un eon denumit "Chaotian".

In noua schema, eonul Hadean incepe cu Tellus, proto-Pamantul si se continua cu Theia, o proto-planeta absorbita de Pamant. Este vorba despre impactul ce a determinat formarea Lunii si care a marcat inceputurile Pamantului la actuala sa dimensiune. Orice s-a intamplat inaintea acestui moment intra in Era Chaotiana.

Este vorba despre perioada in care planetele convergeau dintr-un disc gigantic de praf incins, se raceau si formau Sistemul Solar pe care il cunoastem astazi. Chaotianul este la randul lui divizat in subperioade precum Hyperitian si Titanomachean.

Conform traditiei, geologii au extras aceste denumiri din "Teogonia" lui Hesiod, din "Mitul lui Prometeu" al lui Eschil si din "Titanomachia" lui Thamyris. Oamenii de stiinta spera ca noua scara cronologica sa le permita geologilor studierea istoriei stravechi a planetei pentru a realiza lucrari si descoperiri mai precise.

Sursa: Popsci