Prima pagină D:News

Timp de 80 milioane ani, T-rex a fost de talia unui om

Redactia Descopera.ro | 09.24.2010 | ● Vizualizări: 373
Timp de 80 milioane ani, T-rex a fost de talia unui om     no tags + zoom
Galerie foto (1)

Cumplitul Tyrannosaurus rex, cel mai redutabil dinozaur carnivor care a trait vreodata si care isi teroriza toti rivalii din perioada Cretacicului, nu a fost dintotdeauna un monstru urias. Descoperiri de ultima ora au scos la iveala faptul ca tiranul suprem al dinozaurilor a fost, timp de milioane de ani, nimic altceva decat un dinozaur insignifiant, de talia unui om obisnuit din zilele noastre.

O serie de fosile descoperite recent, care includ un total de sase specii noi de tyrannosauridae, spun cu totul si cu totul alta poveste despre saga prin timp a celui mai puternic dinozaur carnivor.

"In urma cu doar zece ani, intreaca comunitate stiintifica internationala a paleontologilor, cunostea doar cinci sau sase specii de tyrannosauridae, toate acestea fiind similare in talie si proportii cu regele carnivorelor. In prezent, am descoperit si catalogat peste 20 de noi specii care au trait din Jurasic pana in Cretacic.

Marea lor majoritate aveau dimensiuni modeste, cei mai mici erau cat niste caini, iar cei mai mari nu depaseau talia unui om. Semanau foarte mult cu T-rex, si, evident, vanau dinozauri erbivori de talie modesta. Erau indrazneti, agresivi, enervanti si insistenti. Putem sa-i numim, fara sa gresim, adevaratii sacali din Jurasic.

Inca nu cunoastem cu exactitate factorii care au declansat cresterea exploziva in talie a lui T-rex. Acum circa 80 de milioane de ani, micii trannosaurizi au devenit, pur si simplu, imensi din puct de vedere al taliei. Brusc, au inceput sa joace un rol capital in echilibrul ecologic, s-au transformat foarte repede in pradatori alfa", declara Stephen Brusante, cercetator in cadrul Universitatii Columbia, afiliata Muzeului de Istorie Naturala din New York.