Prima pagină D:News

Iernile aspre micsoreaza pestii

Redactia Descopera.ro | 11.24.2010 | ● Vizualizări: 216
Iernile aspre micsoreaza pestii     no tags + zoom
Galerie foto (1)

Cercetatorii finlandezi si norvegieni au descoperit, cu stupoare, ca iernile grele au un efect straniu asupra puietilor de pastravi. Acestia ies din iarna cu talia micsorata in medie cu 1 centimetru, adica isi pierd apoximativ 10% din dimensiunea corporala pe care o aveau la sfarsitul toamnei.

Conform primelor studii, cercetatorii sunt de parere ca strania transformare ajuta pestii sa isi conserve mai bine energia, atunci cand rezervele de hrana se reduc la minimum.Ciudatul fenomen nu este unul singular pestilor, el fiind intalnit la unele specii de soparle, precum si la mamifere cum ar fi chitcanii.

Cel mai clar exemplu este oferit de iguanele marine care traiesc in Arhipelagul Galapagos. In anii in care habitatul lor este afectat de fenomenul El Nino, temeperaturile cresc, iar rezervele de hrana scad ingrijorator. Pentru a supravietui acestor conditii vitrege, iguanele marine isi micsoreaza organismul cu circa 20% din dimensiunile initiale, reducandu-si astfel si consumul de hrana necesara supravietuirii.

Insa, este pentru prima data cand se certifica acest fenomen si in randul pestilor care traiesc in zone reci. Stiintific, situatia este descrisa drept "anorexie de iarna", perioada in care apetitul pestilor scade considerabil, comparativ cu perioada toamnei, cand aveau hrana din belsug.

Studiul, condus de cercetatorul finlandez Ari Huusko din cadrul Institutului de Cercetari Piscicole din Paltamo, a descoperit acest fenomen atat in randul pastravilor salbatici, cat si in randul pastravilor de crescatorie, ambele categorii de pesti fiind afectate similar de venirea iernii.

Sursa: BBCNews