Prima pagină D:News

Imagini uimitoare ale Universului in 2010 (FOTO)

11.26.2010 | ● Vizualizări: 576
no title     no tags + zoom
Galerie foto (24)

Observatorul Chandra X-ray – satelitul telescop lansat de NASA pe 23 iulie 1999 – a devenit cunoscut la nivel mondial, la inceputul lunii noiembrie, atunci cand a descoperit cea mai tanara si cea mai apropiata de Terra gaura neagra din Univers. In afara de gaura neagra 1979 C, situata la 52,5 milioane de ani lumina fata de Pamant, in galaxia spiralata Messier 100 din constelatia Coma Berenices, Chandra X-ray a realizat, pe parcursul acestui an, o multime de alte fotografii superbe ale Universului in care traim, imagini pe care va invitam sa le descoperiti in galeria foto care urmeaza.

Telescopul spatial Chandra X-ray este al 3-lea din cele patruMari Observatoare NASA, alaturi de celebrul Hubble, Compton GammaRay Observatory si Telescopul Spatial Spitzer. A fost denumitastfel in onoarea fizicianului american de origine indianaSubrahmanyan Chandrasekhar, primul cercetator din lume care acalculat exact masa maxima pe care o poate atinge o stea "piticaalba". Chandra, de asemenea, inseamna Luna, in limbasanscrita.

Chandra X-ray este un telescop extrem de performant, fiind de 100de ori mai sensibil decat oricare alt telescop cu raze X lansatinaintea sa. Din moment ce atmosfera Pamantului absoarbe vastamajoritate a razelor X, acestea nu sunt detectabile de telescoapeleterestre: imaginile cu raze X, precum cele din acest material,putand fi realizate numai prin intermediul unui telescop spatial,care orbiteaza in jurul Terrei.

In afara de celebra gaura neagra identificata inaceasta toamna, telescopul Chandra X-ray a realizat sialte descoperiri semnificative pentru stiinta: prima emisie de razeX dintr-o gaura neagra supermasiva, Sagittarius A, aflata incentrul Caii Lactee; dovezi incontestabile ale existentei bizareimaterii "intunecate"; prima imagine a ramasitelor supernoveiCassiopeia A; un nou tip de gaura neagra, descoperit in galaxiaM82, celebra fotografie "Mana luiDumnezeu"; plus o multime de imagini cu galaxii sigauri negre indepartate.

Sursa foto