Home » D:News » Şederea îndelungată pe scaun măreşte riscul de cancer

Şederea îndelungată pe scaun măreşte riscul de cancer

11.06.2011
Şederea îndelungată pe scaun măreşte riscul de cancer
A sta jos ore întregi – un obicei ce caracterizează, în bună măsură, modul de viaţă occidental - are, au descoperit oamenii de ştiinţă, multe consecinţe nefaste asupra sănătăţii. Cele mai noi descoperiri indică faptul că a sta jos timp îndelungat reprezintă un factor de risc în apariţia cancerelor.

Cancerul de sân şi cel de colon par să fie influenţate cel mai mult de practica de a sta jos vreme îndelungată.

Christine Friedenreich, cercetător în cadrul instituţiei Alberta Health Services din Canada, afirmă că inactivitatea fizică este legată de apariţia a aproximativ 49.000 de cazuri de cancer de sân şi a 43.000 de cazuri de cancer de colon, în fiecare an.

Dar şi cca. 37.000 cazuri de cancer pulmonar, 36.000 de cazuri de cancer de prostată, 12.000 cazuri de cancer uterin şi 1.800 cazuri de cancer ovarian ar putea fi prevenite dacă oamenii ar face mai multă mişcare, crede cercetătoarea.

Conform estimărilor cercetătoarei, mişcarea făcută zilnic (de pildă, mersul în ritm vioi timp de cel puţin 30 minute) ar reduce riscul apariţiei cancerului de sân şi de colon cu 25-30%.

În studiul realizat de Christine Friedenreich, femeile aflate la menopauză, care praticau exerciţii fizice, prezentau niveluri mai mici ale proteinei C-reactive (un indicator al inflamaţiei) comparativ cu femeile inactive. Un nivel mai mic al proteinei C-reactive, indicând un nivel mai scăzut al inflamaţiei, ar implica un risc mai scăzut de apariţie a cancerului la sân, deoarece se consideră că inflamaţia cronică ar juca un rol în apariţia acestui tip de cancer.

Neville Owen, cercetător la Baker IDI Heart and Diabetes Institute din Australia, a realizat, la rândul său, un studiu care arată că, în SUA, adulţii stau jos, în medie, 15,5 ore pe zi.
Ceea ce dăunează cel mai mult sănătăţii, au constatat oamenii de ştiinţă, sunt perioadele lungi de şedere neîntreruptă; de aceea, un mijloc simplu de a scădea riscul de cancer este de a lua, cel puţin odată pe oră, pauze scurte, pentru a face mişcare timp de 1-2 minute.

În studiul său, Owen a constatat că aceste episoade de mişcare de un minut sau două duc la scăderea în organism a nivelului unor substanţe asociate cu apariţia cancerului. Aceste pauze active sunt asociate cu o circumferinţa a taliei mai mică, o rezistenţă scăzută la insulină (rezistenţa la insulină este un indicator al diabetului) şi un nivel mai scăzut al inflamaţiei.

Care este rolul constituțional al reginei Elisabeta a II-a a Marii Britanii?
Elon Musk, desemnat afaceristul anului 2020