Home » D:News » SUA cere jurnalelor ştiinţifice să nu publice detalii despre gripa ucigaşă creată în laborator

Descopera 12.21.2011
După o lungă perioadă de analiză, guvernul SUA a luat o decizie fără precedent, solicitând jurnalelor ştiinţifice să nu publice detalii despre experimentele biomedicale care au dus la crearea celei mai temute variante a gripei.

Virusul conceput în laborator de cercetătorul Ron Fouchier este extrem de contagios şi totodată prezintă o rată ridicată a mortalităţii, astfel că publicarea «reţetei» în jurnalele ştiinţifice ar putea conduce la folosirea acesteia de către terorişti pentru a lansa o pandemie globală.

Comisia guvernamentală americană a solicitat conducerii celor două prestigioase jurnale ştiinţifice care doresc să publice studiul lui Fouchier, Science şi Nature, să cenzureze anumite detalii din cercetarea lui Fouchier. „Concluziile studiului pot fi publicate fără probleme, dar detaliile experimentale şi datele despre mutaţii ar permite reproducerea experimentului”, este concluzia experţilor guvernamentali.

Comisia nu poate forţa cele două publicaţii să-şi cenzureze articolele, dar editorul jurnalului Science, Bruce Alberts, afirmă că publicaţia condusă de el va evalua cu seriozitate recomandările guvernului american. Alberts a afirmat că, foarte probabil, anumite elemente din studiu nu vor fi publicate, dar doar în condiţiile în care guvernul SUA creează un sistem prin care oamenii de ştiinţă din lume care au un interes legitim asupra cercetării să poată obţine acele detalii.

Pe de altă parte, reprezentanţii Nature resping tentativele de cenzură. Dr. Philip Campbell, editorul şef al jurnalului ştiinţific, afirmă că „este esenţial pentru sănătatea publică ca detaliile complete ale oricărei analize ştiinţifice să fie accesibile cercetătorilor„.

Comisia SUA a deliberat asupra acestui caz timp de câteva luni, după ce cercetătorii olandezi au dezvăluit studiul lor în cadrul unei conferinţe de virologie ce a avut loc în Malta în luna septembrie.

În mod normal, jurnalele ştiinţifice şi editorii lor ţin să protejeze libera circulaţie a ideilor, respingând orice tentativă de cenzură. Cu toate acestea, Dr. Alberts spune că „nu aş numi sugestia guvernului «cenzură», este o reacţie prin care comunitatea ştiinţifică încearcă să fie responsabilă”. Editorul jurnalului afirmă că există motive legitime de îngrijorare în cazul în care tehnicile folosite de cercetătorii olandezi ajung în mâna unor persoane cu intenţii criminale.

„Acest studiu arată că transformarea virusului gripal într-unul cu o rată de transmitere extrem de periculoasă se poate face mult mai uşor decât ne-am fi putut închipui până acum”, a recunoscut Alberts.

„Acesta este un moment în care se va stabili un precedent, aşa că trebuie să fim extrem de atenţi pentru a vedea ce fel de precedent stabilim”, a adăugat Alberts.

Şi alţi cercetători afirmă că cenzurarea acestui studiu va constitui un precedent periculos. Profesorul Wendy Barclay, şefa catedrei de virologie a gripei de la Imperial College London, a respins propunerea de cenzurare a lucrărilor ştiinţifice. „Este îngrijorătoare propunerea comisiei americane, prin care accesul la informaţiile din cercetările de acest tip să fie restricţionat doar pentru persoanele care „se califică”. Cine decide cine are dreptul la informaţiile ştiinţifice? Este mai mare riscul folosirii acestor date în scop negativ decât riscul ca această propunere să fie un prim pas spre o societate de tip Big Brother?„, a comentat Barclay.

Studiile care au dus la conceperea virusului ucigaş au avut loc în două centre medicale, Erasmus Medical Center din Rotterdam (Olanda) şi la Universitatea din Wisconsin-Madison, ambele fiind finanţate de Institutul Naţional de Sănătate din SUA. Scopul cercetării a fost identificarea schimbărilor genetice care permit virusului să se transmită mai uşor. Astfel, oamenii de ştiinţă pot identifica mai uşor schimbările genetice care au loc în cadrul virusurilor care se răspândesc în mod natural, ceea ce le va permite să detecteze din timp tulpinile ce au potenţialul de a provoca pandemii. De asemenea, cercetătorii speră că acest studiu ar putea contribui la tratamente mai eficiente împotriva gripei.

Dr. Anthony Fauci, şeful Institutului Naţional de Alergii şi Boli Infecţioase, afirmă că cercetarea tratează probleme importante din domeniul sănătăţii publice, dar a adăugat că „sunt convins că sunt oameni care vor spune că aceste experimente nu ar fi trebui efectuate”.

Cercetătorul care a condus studiile efectuate la centrul Erasmus, Ron Fouchier, nu a dorit să discute cu presa. Centrul Medical Erasmus a dat publicităţii o declaraţie oficială, în care se afirmă că cercetătorii din cadrul institutului au anumite rezerve faţă de recomandarea panoului guvernamental, dar că o vor respecta.

Surse: New York Times, Reuters