Home » D:News » Acum 50 milioane ani, greierii aveau auz ultrasonic

Acum 50 milioane ani, greierii aveau auz ultrasonic

Publicat: 12.01.2012
Un greiere fosil conservat foarte bine în sedimentele unui lac astăzi disparut, care se întindea pe vremuri pe teritoriile statelor americane Wyoming, Utah şi Colorado, certifică faptul că insectele primitive care trăiau acum peste 50 milioane ani beneficiau de un auz extrem de dezvoltat, fiind capabile să perceapă chiar ultrasunetele.

La o primă investigaţie asupra greierelui fosilizat a reieşit faptul că insectele au fost primele animale la care au apărut „urechile”, cu mult timp înainte de apariţia liliecilor, principalii lor duşmani naturali, pe scara evolutivă.

Aparatul auditiv al insectelor este foarte neobişnuit. La lăcuste şi greieri, acesta este amplasat pe abdomen; la alte categorii de insecte, aparatul auditiv se află sub aripi sau la baza toracelui.

Conform paleontologului Dena Smith din cadrul Universităţii din Colorado, aparatul auditiv al insectelor a evoluat de-a lungul timpului în nu mai puţin de 17 direcţii evolutive diferite.

Insectele moderne îşi folosesc aparatul auditiv pentru a identifica în primul rând sunetele emise de propriile perechi, dar multe specii de insecte pot identifica sunete care nu pot fi auzite de urechea umană, precum sunetele emise de sonarul natural al liliecilor care vânează noaptea. Conform cercetătorilor, speciile de insecte care beneficiază de un auz ultrasensibil prezintă un avantaj crucial în lupta pentru supravieţuire şi perpetuarea propriei specii.

La greierii din prezent, aparatul auditiv constă dintr-o mică cavitate de formă ovală, care este acoperită cu o membrană extrem de fină. Membrana rezonează la orice sunet, chiar şi la cele din spectrul ultrasonic.

Sursa: Futurity.org