Home » D:News » Ce să caute elefanţii în Australia?

Ce să caute elefanţii în Australia?

02.06.2012
Ce să caute elefanţii în Australia?
Australia are o lungă şi dureroasă experienţă cu speciile străine, introduse de om, care au afectat profund echilibrul ecologic al continentului. Totuşi, David Bowman, profesor de ecologie, la Universitatea din Tasmania, sugerează că o posibilă soluţie la gravele probleme ale mediului din Australia ar fi… introducerea unei noi specii alogene.

Într-un studiu publicat în revista Nature, David Bowman explică faptul că suprafeţele foarte mari de teren ale ţării fac extrem de dificil controlul unor situaţii precum extinderea incendiilor naturale şi răspândirea speciilor invazive de plante şi animale.

De exemplu, iarba gamba (Andropogon gayanus), o specie de graminee originară din Africa şi care poate creşte până la 4 metri înălţime, a devenit o specie invazivă în Australia şi are un rol important în apariţia şi extinderea incendiilor. Programele de combatere prin stropirea cu erbicide din avion şi tăierea acestor plante sunt ineficiente din cauza suprafeţelor foarte mari.

Bowman propune o soluţie biologică: introducerea unor specii care să consume cantităţi masive din această plantă. De pildă, introducerea elefanţilor, împreună cu metodele tradiţionale de ardere controlată, pe suprafeţe mici, practicate de aborigeni, ar putea ajuta la stăpânirea incendiilor în nordul ţării.

Ecologul propune, de asemenea, reintroducerea unro specii prădătoare locale, precum câinii dingo, pentru a controla răspândirea unor animale sălbăticite, precum pisicile, ori a vulpilor. Instalarea de garduri, otrăvirea acestor animale sau împuşcarea lor din elicopter sunt metode ineficace şi costisitoare.

El consideră că aborigenii ar trebui încurajaţi (şi chiar recompensaţi financiar) să vâneze aceste animale; activitatea ar avea şi un efect benefic asupra sănătăţii aborigenilor, care suferă de pe urma adoptării modului de viaţă occidental.

Evident, toate exemplarele introduse ar trebui marcate şi monitorizate atent, prin GPS, montarea de radioemiţătoare, sterilizare, metode contraceptive etc.

Bowman are o bogată experienţă ca naturalist; el a lucrat timp de 20 de ani în nordul Australiei, adesea împreună cu populaţiile aborigene, ocupîndu-se cu studiul plantelor, al incendiilor naturale şi al animalelor sălbăticite.

Ideile sale au stârnit discuţii aprinse în sânul comunităţii ştiinţifice, unii biologi considerând că acţiunile propuse de el ar fi periculoase şi ar agrava problemele generate deja de speciile alogene.

Totuşi, David Bowman insistă asupra faptului că abordările punctuale, privind controlul uneia sau alteia dintre speciile invazive, sunt costisitoare şi lipsite de eficacitate şi că este nevoie de o soluţie holistică şi care să ia în calcul nu doar latura ştiinţifică, ci şi factorii de ordin emoţional şi cultural.

Sursa: abc.net.au