Home » D:News » Cele mai vechi picturi au fost descoperite într-o peşteră din Spania

Cele mai vechi picturi au fost descoperite într-o peşteră din Spania

02.08.2012
Şase imagini reprezentând foci, descoperite în peştera Nerja, din sudul Spaniei, ar putea avea o vechime de cel puţin 42.000 de ani, caz în care ar fi vorba despre cele mai vechi opere de artă cunoscute până în prezent.

Specialiştii de la Universitatea din Córdoba, Spania, consideră că desenele au fost realizate nu de „artişti” din specia Homo sapiens, ci de oamenii de Neanderthal.

Analiza, realizată într-un laborator din Miami, a unor urme de carbon situate la doar 10 centimetri de picturi arată că aceste urme au o vechime cuprinsă între 43.500 şi 42.300 de ani.

Pe baza acestor estimări, experţii au tras concluzia că picturile au, cu mare probabilitate, aceeaşi vârstă, deşi insistă asupra necesităţii de a analiza straturile de material existente chiar deasupra picturilor, pentru a fi sifuri de vechime acestora. (Deocamdată, această operaţiune nu a putut fi realizată din lipsă de fonduri.)

Creaţii atât de vechi pot fi atribuite oamenilor de Neanderthal, deoarece nu există dovezi că specia Homo sapiens ar fi pătruns în Peninsula Iberică dinspre sud şi nici nu au fost găsite creaţii similare în nordul Africii.

Descoperirea sprijină noile teorii privind specia Homo neanderthalensis, în privinţa căreia, în ultimii ani, oameni de ştiinţă şi-au modificat radical părerile. Mult timp priviţi ca nişte hominizi primitivi, inferiori speciei H. sapiens în ceea ce priveşte capacităţile mentale, neanderthalienii s-au dovedit a fi fost, în realitate, o specie evoluată, foarte probabil înzestrată cu un limbaj articulat, cu ritualuri funerare complexe şi cu capacităţi de expresie artistică, aşa cum o dovedesc picturile găsite în Spania.

Oamenii de ştiinţă cred că această peşteră, unul dintre ultimele locuri din sudul Europei în care s-au refugiat oamenii de Neanderthal, ar putea oferi indicii privitoare la dispariţia acestei specii, survenită în urmă cu aproximativ 30.000 de ani.

Sursa: Diario Córdoba