Home » D:News » Insulele Galapagos pe lista Patrimoniului mondial aflat in pericol

Insulele Galapagos pe lista Patrimoniului mondial aflat in pericol

Descopera 06.27.2007
Insulele Galapagos pe lista Patrimoniului mondial aflat in pericol
UNESCO a inclus Insulele Galapagos, primul loc natural inscris in 1978 in Patrimoniul mondial, pe lista monumentelor aflate in pericol, pentru a atrage atentia comunitatii internationale asupra pericolelor care apasa asupra unei zone cu o fauna unica in lume, transmite AFP.

Situat la 1.000 de kilometri in larg de Ecuator, in Oceanul Pacific, acest arhipelag format din 19 insule constituie o rezerva nationala exceptionala "amenintata de specii invadatoare, de turism si de imigrarea crescuta", este de parere Comitetul Organizatiei Natiunilor Unite pentru educatie, stiinta si cultura (UNESCO), reunit la Christchurch, in Noua Zeelanda, pentru sesiunea sa anuala.

Arhipelagul, nascut dintr-un lant muntos vulcanic, numara cateva sute de specii de animale care constituie atractia celor peste 100.000 de turisti care vin anual sa viziteze insulele.

Dezvoltarea necontrolata a turismului, cu 150% in ultimii 15 ani, a dus la cresterea imigrarii si a traficului intre insule si la introducerea unui numar crescut de specii invadatoare care tulbura echilibrul ecosistemului, spune UNESCO intr-un comunicat.

O alta amenintare o constituie pescuirea ilegala a pana la 300.000 de rechini care traiesc in apele teritoriale ale arhipelagului.
Zeci de specii de animale sunt endemice (traiesc exclusiv pe teritoriul arhipelagului) de aceea "insulele vrajite" (las encantadas) sunt considerate un fel de muzeu si laborator natural.

Pe acest arhipelag a studiat biologul britanic Charles Darwin evolutia speciilor inainte de a concretiza celebra sa teorie asupra selectiei naturale, publicata la mijlocul secolului al 19-lea.

Inscrierea arhipelagului Galapagos in lista Patrimoniului mondial aflat in pericol permite acordarea de asistenta imediata Ecuadorului, in cadrul Fondului patrimoniului mondial. Decizia a fost luata in urma unei misiuni de evaluare a starii de conservare a parcului national Galapagos (creat in 1959) si a rezervatiei sale marine.

Alaturi de Insulele Galapagos a mai fost inclus in lista Patrimoniului mondial in pericol parcul national senegalez Niokolo-Koba, situat pe malul raului Gambia, care adaposteste mai ales specii de antilope de talie mare, amenintate de braconaj si de proiectul unui baraj pe apa, care urmeaza sa fie construit la cativa kilometri in amonte de parc.

Lista Patrimoniului mondial numara 830 de locuri naturale situate in 139 de tari. Comitetul va decide anul acesta identitatea altor 45 de locuri naturale si cladiri care vor fi incluse in Patrimoniul mondial. (MEDIAFAX)