Home » D:News » „Oceanul” de pe Europa este prea acid pentru a găzdui viaţă

„Oceanul” de pe Europa este prea acid pentru a găzdui viaţă

03.05.2012
„Oceanul” de pe Europa este prea acid pentru a găzdui viaţă
Speranţele cercetătorilor de a găsi forme de de viaţă pe Europa, satelitul natural al lui Jupiter, au primit o lovitură serioasă. Oceanul situat sub calota de gheaţă care acoperă Europa are o aciditate atât de mare, încât chiar şi cei mai optimişti cercetători se îndoiesc de posibilitatea descoperirii vreunei ipotetice vieţuitoare extraterestre.

Descoperirea a fost o lovitură şi pentru partizanii teoriilor care susţin posibilitatea existenţei vieţii pe alte planete.

Cercetătorii americani au ajuns la această concluzie tranşantă după ce au examinat elementele chimice de pe suprafaţa satelitului Europa.

Compuşii chimici cercetaţi s-au dovedit a fi molecule oxidante, precum cele de peroxid de hidrogen şi oxigen, molecule care pot forma legături cu alte elemente chimice pentru a crea compuşi noi.

Moleculele oxidante joacă un rol esenţial pentru dezvoltarea formelor de viaţă, iar oxigenul este un element fundamental pentru majoritatea formelor de viaţă de pe Terra.

Din nefericire, cercetătorii cred că, pe Europa, oxidanţii respectivi formează mai degrabă legături cu compuşi ai sulfului, precum sulfurile, rezultând substanţe acide, de exemplu acid sulfuric.

Acest fenomen este asociat cu o aciditate mare a oceanului de pe Europa, unde pH-ul poate ajunge la 2,6, aceeaşi aciditate pe care o au băuturile răcoritoare cu cola..

Asemenea caracteristici chimice nu sunt prielnice apariţiei şi dezvoltării formelor de viaţă, dupa cum spune Matthew Pasek, cercetător la Universitatea din Florida şi unul dintre autorii acestui studiu.

„În aceste condiţii este aproape imposibilă formarea membranei celulare, iar dezvoltarea unor polimeri organici la scară largă este improbabilă”, declară el.

Singurele posibile supravieţuitoare în acest mediu extrem de ostil ar putea fi doar unele forme de microorganisme acidofile, respectiv bacterii care se dezvoltă într-un mediu bogat în sulfuri.