Home » D:News » Până la sfârşitul secolului, 90% din limbile de pe Terra ar putea dispărea

Până la sfârşitul secolului, 90% din limbile de pe Terra ar putea dispărea

Publicat: 09.05.2012
Multe dintre limbile lumii ar putea dispărea dacă nu se vor lua măsuri pentru a le proteja, susţin oamenii de ştiinţă.

Pe măsură ce industrializarea acoperă din ce în ce mai multe arii, limbile încep să se stingă într-un ritm alert, cred oamenii de ştiinţă de la Universitatea Penn State. Estimările acestora arată că la fiecare 14 zile o limbă dispare, ceea ce înseamnă că, până la sfârşitul secolului, ar putea dispărea între 50 şi 90 la sută dintre limbile vorbite acum pe mapamond.

Dispariţia limbilor va atrage după sine şi stingerea cutumelor, a valorilor şi a culturilor unice, ducând la formarea unei singure culturi globale, cea a societăţii industriale.

Noua cercetare a arătat că 70% din limbi se păstrează în locurile cu cea mai mare biodiversitate de pe Terra, care sunt, totodată, şi cele mai ameninţate arii. În condiţiile în care speciile dispar de 1000 de ori mai repede decât în oricare alte timpuri, specialiştii prevăd un viitor sumbru pentru limbile de pe Pământ.

Pentru început, în studiul lor, oamenii de ştiinţă au analizat 35 de locuri cu biodiversitate bogată, care, deşi ocupă doar 2,3 procente din suprafaţa Terrei, deţin mai bine de jumătate din plantele vasculare şi 43% din speciile de vertebrate terestre. Analizând aceste 35 de arii, cercetătorii au găsit nu mai puţin de 3.202 limbi, aproape jumătate din totalul limbilor vorbite la nivel mondial.

Într-o a doua parte a studiului a fost examinată diversitatea lingvistică din cinci regiuni neatinse de civilizaţia modernă, cu biodiversitate ridicată. În total, aria studiată acoperă 6,1% din suprafaţa Terrei şi conţine 17% din plantele vasculare şi 6% dintre vertebratele terestre. În urma cercetărilor a reieşit că în aceste zone se găsesc alte 1.622 de limbi, majoritatea fiind restrânse la o singură zonă cu suprafaţă mică şi vorbite de foarte puţini indivizi.

„Dacă pierdem diversitatea lingvistică vom rămâne şi fără o parte din grupurile cu economii tradiţionale. Limbile indigene tind să fie înlocuite de cele asociate cu o economie industrială modernă, proces însoţit de schimbări precum introducerea fierăstraielor motorizate”, a declarat dr. Gorenflo, ode la Universitatea Penn State.

Sursa: Daily Mail, National Geographic