Home » D:News » De ce mor în masă antilopele saiga?

De ce mor în masă antilopele saiga?

Publicat: 05.06.2012
Aproximativ 1000 de antilope rare au fost găsite moarte în Kazahstan, iar oamenii de ştiinţă se declară uimiţi, având în vedere că evenimentul se repetă pentru a treia oară în doar doi ani.

Cel puţin 12.000 de antilope saiga au murit în mod misterios în luna mai a anului 2010 şi alte 450 au fost găsite decedate un an mai târziu. Acum, la doi ani de la primul eveniment de acest gen, ultimul val de decese a dus la apariţia unor teorii cu privire la cauza morţii acestor animale deja periclitate. Printre cele mai populare ipoteze se numără cele legate de bacterii, îngrăşăminte şi chiar emisiile provenite de la nave spaţiale.

Reprezentanţii oficiali ai Ministerului Agriculturii din Kazahstan au declarat că animalele au fost ucise de pasteureloză, o infecţie localizată la plămâni, cauzată de bacterii care afectează doar animalele cu sistem imunitar deficient.

Cu toate acestea, unii ecologişti din Kazahstan şi Rusia susţin că vina o are aterizarea recentă a navei spaţiale care s-a întors de pe Staţia de Spaţială Internaţională. În aprilie, o capsulă Soyuz care a adus pe Pământ doi astronauţi ruşi şi un american a aterizat în apropierea satului Sorsha, zonă în care au fost găsite 120 de cadavre de antilope.

O teorie similară sugerează existenţa unei legături între moartea antilopelor şi cosmodromul de la Baikonur, un loc de lansare din centrul Kazahstanului, de unde decolează navele ruseşti.

Ecologistul Musagali Duambekov a declarat pentru Radio Europa Liberă că decesele ar putea fi cauzate de produsele chimice eliberate de rachetele care trec deasupra câmpiei. El a subliniat că o importanţă majoră o are şi utilizarea pe scară largă a îngrăşămintelor chimice.

Între timp, Eleanor Milner-Gulland, preşedinte al Alianţei pentru Conservarea Antilopelor Saiga, a declarat că animalele ar fi putut mânca prea multă vegetaţie purtătoare a bacteriei dăunătoare în perioada de împerechere. Majoritatea animalelor moarte au fost femele care născuseră de curând, motiv pentru care ele erau slăbite şi incapabile să-şi hrănească puii, care au murit de asemenea.

Specia s-a mai confruntat cu o criză majoră în anii ’50, pe fondul cererii foarte mare de coarne, utilizate în medicina chineză. Azi, când vânarea lor este interzisă, doar 85.000 de antilope saiga au mai rămas în Rusia, Mongolia, Uzbekistan şi Kazahstan.

La noi, saiga a fost vânată intens în Moldova, astfel încât a dispărut în secolul al XVIII-lea.