Home » D:News » Ultima armă a americanilor: roiurile de drone miniaturale

Ultima armă a americanilor: roiurile de drone miniaturale

Nicu Parlog 06.20.2012
Ultima armă a americanilor: roiurile de drone miniaturale
Dronele „clasice” sunt prevăzute cu armament şi echipamente de supraveghere, fiind active pe teatrele de operaţiuni militare din Irak, Afganistan sau Pakistan. Aceste arme mai puţin obişnuite ucid deseori fără să facă diferenţa între terorişti şi civili nevinovaţi. Dar, conform opiniei specialiştilor, viitorul va aparţine dronelor miniaturale high-tech, care vor supraveghea orice. Aceste mici aparate acţionate de la distanţă există deja şi nu va dura mult până când vor fi folosite pe scară largă în cele mai diverse domenii, de la război la spionajul industrial.

Denumite în limbaj specific MAVs ( de la Micro Air Vehicles), dronele de dimensiunea unui bondar au fost prezentate recent în premieră publicului american. În decursul ultimilor ani, începuseră să circule tot mai insistent zvonuri referitoare la bizare mini-obiecte zburătoare, care apăreau ca din senin deasupra grupurilor de manifestanţi din cadrul protestelor anti-război din Statele Unite, înmulţind astfel acuzaţiile cu privire la proiectele guvernamentale americane care vizează crearea unor roboţi-spioni de dimensiunea unor insecte.

Dezminţirile oficialilor, alături de explicaţiile entomologilor care declarau că manifestanţii văzuseră… libelule, nu au convins pe nimeni, iar Tom Erhard, un colonel în retragere din cadrul Air Force şi expert în aparate de zbor neconvenţionale, declara presei: „America poate fi foarte vicleană”.

Specialiştii din cadrul Grasp Lab de pe lângă Universitatea din Pennsylvania au arătat recent, într-o conferinţă de presă, un adevărat „roi” format din 20 de mini-drone care zburau în formaţie sincronizată.
În cursul anului 2008, agenţia de cercetări militare din cadrul guvernului american a desfăşurat un simpozion de discuţii cu privire la „gângănii, borgi, bots-i şi arme biologice”.

Cercetătorii au creat, în prezent, done de inspiraţie biologică, care pot detecta şi identifica armament nuclear, biologic şi chimic. Statele Unite nu sunt singura ţară cu programe de dezvoltare a micro-dronelor, experimente similare au loc şi în Marea Britanie sau Olanda.

„Natura a rezolvat problema designului aripilor miniaturale încă de acum milioane de ani. Manevrabilitatea insectelor, care permite spre exemplu muştelor să decoleze şi să aterizeze cu mare precizie, poate oferi un avantaj crucial armatelor care au drone capabile de aceeaşi gamă de mişcări. Roboţii-păianjeni imaginaţi de Michael Crichton în filmul său din anul 1980, Runaway, nu mai sunt demult o noutate. Roboţii noştri sunt cu mult mai mici şi mai manevrabili decât cei din filmul respectiv.”, declară entomologul Richard Bomphrey din cadrul Universităţii din Oxord, care studiază evoluţia aripilor de insecte în decursul ultimilor 350 milioane ani.

Armata americană doreşte să aibă drone miniaturale care să se poată deplasa în interiorul peşterilor şi clădirilor baricadate, pentru a transmite informaţii importante asupra oponenţilor şi armamentului de care dispun aceştia.

Fără acest om, cărţile nu ar fi existat. Mecanismul inventat de el a rămas neschimbat timp de patru secole – VIDEO
De ce lecturile şcolare îi îndepărtează pe copii de citit
Recomandări pentru perioada de caniculă. Trebuie evitate băuturile alcoolice și cofeina
Primul pacient injectat cu un vaccin împotriva cancerului, într-un studiu de fază II
Telescopul Spațial Hubble ar putea fi pierdut pentru totdeauna. De ce nu trimite NASA un echipaj uman la Hubble?
Un studiu fără precedent sugerează că procesul de îmbătrânire nu poate fi oprit