Home » D:News » O nouă cercetare a ajuns la o concluzie sumbră pentru 10% din populaţia Terrei

O nouă cercetare a ajuns la o concluzie sumbră pentru 10% din populaţia Terrei

Credit foto: Pixabay
Publicat: 02.07.2012
Un nou studiu realizat de o echipă internaţională de cercetători a ajuns la o concluzie îngrijorătoare: creşterea nivelului oceanului planetar nu va putea fi oprită în următoarele secole, nici măcar în cazul în care nivelul emisiilor poluante ar fi redus în mod semnificativ. Oamenii de ştiinţă afirmă că, în cel mai bun caz, creşterea nivelului oceanului planetar poate fi încetinită.

Numeroase studii arată că emisiile de gaze cu efect de seră sunt principala cauză a creşterii temperaturilor la nivel global cu 0,17 grade Celsius pe deceniu în perioada 1980-2010. De asemenea, emisiile au provocat şi creşterea nivelului oceanului planetar cu 2,3 milimetri pe an în perioada 2005-2010, pe măsură ce gheţarii se topesc.

Creşterea nivelului oceanului planetar ameninţă 10% din populaţia Terrei, oameni care trăiesc în zone joase sau în insule aflate sub ameninţarea apelor, printre care cele din Caraibe, Maldive şi din zona Asia-Pacific. (citeşte şi Când ţările dispar din cauza încălzirii globale)

Peste 180 de ţări negociază un nou pact ce are ca scop reducerea emisiilor poluante pentru a limita creşterea temperaturii globale la 2 grade Celsius, limita calculată de oamenii de ştiinţă ca fiind pragul care protejează planeta de efecte catastrofale.

Oamenii de ştiinţă de la mai multe institute din SUA şi Australia ce studiază clima şi atmosfera planetei au ajuns la o concluzie îngrijorătoare: chiar şi în cazul în care emisiile de gaze cu efect de seră ar fi reduse drastic, acest lucru nu ar fi suficient pentru a opri creşterea nivelului mării.

„Chiar şi în cazul unor măsuri drastice de atenuare a încălzirii globale, ce vor reuşi să limiteze creşterea temperaturii globale la 2 grade Celsius peste nivelul pre-industrial şi care vor duce la scăderea temperaturii globale în secolele al XXII-lea şi al XXIII-lea, nivelul oceanului planetar va continua să crească după 2100”, afirmă cercetătorii în studiul publicat în jurnalul ştiinţific Nature Climate Change.

Pe măsură ce temperaturile mai ridicate penetrează adâncurile oceanelor, apa se încălzeşte şi se extinde pe măsură ce căldura ajunge în diferite regiuni ale oceanelor. Astfel, chiar dacă temperatura globală scade şi apa de suprafaţă se răceşte, apa caldă ar continua să se amestece în straturile adânci ale oceanelor, provocând creşterea nivelului oceanului planetar.

Dacă temperatura globală medie va continua să crească, topirea calotelor glaciare şi a gheţarilor vor amplifica această problemă.

Conform calculelor efectuate de oamenii de ştiinţă, scenariul cel mai optimist, în care emisiile de gaze ar fi reduse în mod semnificativ, iar temperaturile globale ar scădea cu 0,83 grade Celsius până în 2100, oceanul planetar ar creşte 14,2 centimetri până în 2100 şi 24,2 centimetri până în 2300.

Scenariul mai realist, conform căruia emisiile de gaze cu efect de seră ar fi reduse cu puţin, temperatura globală ar creşte cu 3,91 grade Celsius până în 2100, iar oceanul ar creşte cu 32,3 centimetri până în 2100 şi cu 139,4 centimetri până în 2300.

„Deşi creşterea nivelului planetar nu poate fi oprită în următoarele secole, prin adoptarea unor măsuri agresive ea poate fi încetinită, câştigând timp necesar pentru adoptarea unor măsuri de acomodare cu noua realitate”, au concluzionat cercetătorii.