Home » Istorie » În urmă cu 113 ani, Terra trecea la o distanţă foarte mică pe lângă cometa Halley – VIDEO

Cometa lui Halley, fotografiată de dr. George Willis Ritchey la Observatorul Mount Wilson, California, SUA, 1910. Sursa foto: Profimedia
Publicat: 18.05.2023
Pe 18 mai 1910, Terra trecea prin coada cometei Halley, fiind cel mai apropiat contact din istorie dintre Pământ şi o cometă.

Cometa Halley a fost observată pentru prima dată de filosofii Antichităţii.

Un eveniment astronomic observat de grecii antici poate fi cea mai veche relatare a cometei Halley.

Potrivit unor izvoare antice greceşti, un meteorit de mari dimensiuni a căzut în nordul Greciei, între anii 467 şi 466 î.Hr. Cei care au relatat acest eveniment descriu şi faptul că în vremea în care meteoritul a lovit Pământul, o cometă uriaşă a fost vizibilă vreme de 80 de zile – însă scriitorii antici nu au dat mare importanţă acestui eveniment. Astronomii au publicat ulterior un studiu în care demonstrează că este vorba despre cometa Halley.

Până la acea dată se credea că cea mai veche relatare a celebrei comete provine din anul 240 î.Hr., când Halley a fost observată şi consemnată de astronomii chinezi. Astronomul Eric Hintz şi filosoful Daniel Graham au corelat câteva pasaje din scrierile lui Aristotel (care menţionează o cometă uriaşă la un secol de la apariţia acesteia) şi a altor autori antici, au calculat traseul pe care Halley l-a avut atunci şi au ajuns la concluzia că aceasta a fost cu siguranţă vizibilă în anul 466 î.Hr., pentru mai bine de 80 de zile.

Descoperă vă prezintă şi alte semnificaţii istorice ale zilei de 18 mai:

1048 – S-a născut Omar Khayyam, poet, matematician şi astronom persan (d. 1123).

1388 – A fost inaugurată Mănăstirea Cozia, ctitorie a lui Mircea cel Bătrân.

1799 – A murit scriitorul şi dramaturgul Pierre de Beaumarchais, autorul pieselor „Bărbierul din Sevilla” şi „ Nunta lui Figaro” (n. 24 ianuarie 1732).

1804 – Napoleon Bonaparte a fost proclamat Împărat al Franţei.

1845 – Mihail Kogălniceanu a început, la Iaşi, publicarea “Letopiseţului Ţării Moldovei”, lucrarea care reunea scrierile cronicarilor Miron Costin, Grigore Ureche şi Ion Neculce.

1872 – S-a născut matematicianul şi filosoful britanic Bertrand Russell, laureat al Premiului Nobel pentru Literatură în 1950 (d. 2 februarie 1970).

1883 – S-a născut arhitectul american de origine germană Walter Gropius, care a fondat şi condus Şcoala Bauhaus şi secţia de arhitectură a Universităţii Harvard din SUA (d. 5 iulie 1969).

1897 – S-a născut regizorul american Frank Capra: „O viaţă minunată”, „Domnul Smith merge la Washington”, „S-a întâmplat într-o noapte” (d. 3 septembrie 1991).

1899 – La Haga, s-au deschis lucrările primei Conferinţe a Păcii, la care a participat România. În cadrul acestei Conferinţe a fost încheiată Convenţia asupra reglementării paşnice a conflictelor internaţionale, prin care părţile contractante se angajau să prevină folosirea forţei în raporturile interstatale şi să recurgă, în caz de litigii, la mediere sau arbitraj internaţional.

1909 – A murit scriitorul englez George Meredith: „Egoistul”; „Emilia” (n. 12 februarie 1828).

1920 – S-a născut Papa Ioan Paul al II-lea (cardinalul polonez Karol Jozef Woityla, arhiepiscop de Cracovia), ales ca Suveran Pontif la data de 16 octombrie 1978 (d. 2 aprilie 2005).

1928 – S-a născut Domokos Geza, scriitor şi publicist de naţionalitate maghiară din România, primul preşedinte al UDMR (d. 27 iunie 2007).

1946 – S-a încheiat procesul intentat membrilor guvernului Antonescu.

1951 – A fost înfiinţată Comunitatea Europeană a Cărbunelui şi a Oţelului, primul pas către viitoarea Uniune Europeană.

1954 – A intrat în vigoare Convenţia europeană privind Drepturile Omului.

1972 – A intrat în vigoare Tratatul cu privire la interzicerea armelor nucleare şi altor arme de distrugere în masă pe fundul mărilor, oceanelor şi subsolului lor.

1981 – A murit William Saroyan, scriitor american de origine armeană (n. 31 august 1908).

1995 – Alain Juppe devine premier al Franţei.

1997 – A fost inaugurat la Bucureşti Centrul Cultural European.

2001 – Regele Mihai s-a întors la Palatul Elisabeta la aproape 55 de ani după ce a semnat abdicarea, sub ameninţarea armei, în biroul de lucru de atunci.

2009 – Castelul Bran a trecut oficial în proprietatea lui Dominic de Habsburg, după ce reprezentanţii Muzeului Bran şi ai Casei de Habsburg au semnat procesul-verbal de predare-primire a obiectivului turistic, acesta funcţionând în regim privat de la ora 12.00.

2011 – A încetat din viaţă Mircea Horia Simionescu, unul dintre cei mai cunoscuţi prozatori ai literaturii române; opere ale prozatorului: „Nesfârşitele primejdii”; „Paltonul de vară”, „Febra” (n. 23 ianuarie 1928).