Home » Istorie » A fost secvențiat cel mai vechi ADN de Neanderthal din Europa Centrală și de Est. Ce au aflat oamenii de știință

Autor: Ioana Matei 09.15.2020
Sursa foto: Max Planck Society

O echipă internațională de oameni de știință a extras și secvențiat cu succes ADN-ul mitocondrial de la dintele unui om adult din Neanderthal, care este vechi de 80.000 de ani și descoperit într-o mica peșteră din Polonia.

Molarul omului din Neanderthal, denumit S500, a fost descoperit în 2007 în peștera Stajnia din Polonia.

Un ansamblu de unelte din piatră și oase de animale au fost recuperate din același strat arheologic, oamenii de știință stabilind că sunt vechi de 71.000 – 82.000 de ani.

„O perioadă în care mediul era caracterizat prin anotimpuri extreme”

„Molarul S500 este cu adevărat excepțional. Morfologia este tipică omului din Neanderthal. Starea uzată a coroanei sugerează că aparținea unui adult”, au explicat cercetătorii.

„Vârstă moleculară de aproximativ 80.000 de ani arată că dintele din peștera Stajnia este dintr-o perioadă în care mediul era caracterizat prin anotimpuri extreme și unele grupuri s-au răspândit spre Asia Centrală”, au mai spus oamenii de știință.

„Am fost plăcut surprinși de rezultate”

„Am fost încântați atunci când analiza genetică a dezvăluit că dintre ele are cel puțin 80.000 de ani. Fosilele atât de vechi sunt foarte dificil de găsit și, în general, ADN-ul nu este foarte bine păstrat. La început am crezut că dintele era mai recent pentru că a fost găsit într-un strat de suprafață. Știam că peștera Stajnia este un loc complex și că există artefacte între straturi. Am fost plăcut surprinși de rezultate”, au mai adăugat arheologii, potrivit Science Alert.

„Polonia, situată la răscrucea dintre Europa de Vest și Munții Ural, este o regiune cheie pentru înțelegerea migrațiilor și pentru rezolvarea întrebărilor despre adaptabilitatea și biologia oamenilor din Neanderthal aflați în habitatul periglacial”, au mai declarat oamenii de știință.

Oasele celor mai vechi oameni moderni, descoperite în Bulgaria, oferă noi detalii despre Homo sapiens